Sofies jordgubbstårta!

 
 

Ja, ni! Efter flera veckors planering och justeringar av recept och beslut hit och dit så blev tårtan klar igår! Hurra! Och vet ni, den blev helt jävla fantastisk! Jag skulle säga att den blev PRECIS, EXAKT som en helt "vanlig" jordgubbstårta :) Så saftig och god!

Förbered er på en bildbomb - och självklart receptet, för här kommer det! Skulle ni göra tårtan (vilket jag såklart tycker att ni ska!) så får ni väldigt gärna länka till mig här på bloggen, eller tagga / länka "komigensofie" på instagram!

(De länkade ingredienserna i receptet tar er till respektive sak i LCHFklubbens shop!)

 

Vi börjar med vaniljkrämen / krämerna! Dessa gjorde jag två dagar innan jag satte ihop tårtan, då det är gelatin i dom för att få den rätta, krämiga och inte allt för lösa konsistensen. Dom behöver minst 4-5 timmar på sig i kylen för att stelna, så man kan ju självklart göra dom på morgonen samma dag man ska sätta ihop tårtan!

Antingen gör du båda krämerna och har på tårtan - eller så gör du dubbel sats av en! Ju mer vaniljkräm på en jordgubbstårta desto mer fantastisk blir den ;) Vill du ha mindre kräm - gör bara en!

Vaniljkräm #1 - är lite syrligare, med lite mer "schwung" i!
-250g kesella
-1 dl vispgrädde
-1 tsk vaniljpulver
-0,5 dl sötning (Sötströ eller SukrinMelis)
-2 äggulor
-1,5 gelatinblad

Lägg gelatinet i blöt. Vispa grädden. Vispa ihop äggulorna med sötningen, och blanda sen ner kesellan och vaniljpulvret. Blanda grädden med kesellablandningen. Häll allt i en kastrull och värm försiktigt. Det får inte börja koka! I med gelatinet och rör om så att det löses upp. Häll upp krämen i en skål och låt stå i kylen. Rör om i krämen då och då.

Vaniljkräm #2 - mjukare i smaken!
-3 dl grädde
-1 tsk vaniljpulver
-4 äggulor
-1-2 msk sötning (Sötströ eller SukrinMelis)
-1,5 gelatinblad

Lägg gelatinet i blöt. Häll 1 dl grädde i en kastrull tillsammans med vaniljpulvret och låt koka upp under omrörning. Låt det sedan svalna lite. Vispa äggen och blanda med den uppkokta grädden. Låt sjuda på låg värme tills att det tjocknar. Ta av kastrullen och tillsätt gelatinet. Låt svalna lite, och vispa resten av grädden som du sedan rör ner i det andra! Häll krämen i en skål och ställ in i kylen. Här ska det också röras om då och då!

 

Nästa grej på schemat blev att göra en "sockerkaka". Mest nervöst! Som jag skrev innan vill jag inte ha en för "kompakt" kaka får då tycker jag tårtan blir äcklig. Denna kaka blev PERFEKT! Jag skar upp den i 3 lager som blev lagom tunna - och jag tycker att dessa är så nära en vanlig sockerkaka man bara kan komma!

-150 gram smör
-5 ägg
-1,5 dl sötning (Sötströ eller SukrinMelis)
-Saften från 1 citron
-1 dl grädde
-1 dl mandelmjöl
-1 dl kokosmjöl
-0,5 dl pofiber
-1 msk fiberhusk
-2 tsk bakpulver
-1 tsk vaniljpulver

Sätt ungen på 175 grader.
Smält smöret. Vispa ägg och sötning hårt (10-15 minuter!). Blanda i smöret, grädden och citronsaften. Blanda alla torra ingredienser och rör sen ner i blandningen försiktigt.
Häll smeten i en smörad sockerkaksform. Grädda i mitten av ugnen i 35 minuter.

Låt svalna och skär sedan upp kakan i tre lager.

 
 

Jag gör min tårta kvällen innan "kalasdagen" :) Då hinner den "gosa ihop sig" i kylen under natten och blir sååå saftig och god!

Till tårtfyllning:
-de två olika vaniljkrämerna
-1,5 paket frusna (och såklart upptinade!) hallon som mosas
-ett gäng färska jordgubbar, som dom också mosas

 

På första lagret kaka så brer jag på de två vaniljkrämerna - som jag skrev innan: Ju mer desto bättre! ;)

 

Lägg på det andra lagret kaka och fördela först de mosade hallonen, och över det de mosade jordgubbarna! Det här lagret är det bästa! Efter en dag i kylen så har saften från jordgubbarna och hallonen smugit sig ner igenom kaklagret och gjort den så saftig! MUMS! :)

 
 

Dags för dekorering!
-Så mycket grädde du vill ha! Jag Vispade nog upp 7-8 dl, haha!
-En massa jordgubbar, såklart!

 
 
 
 
Klart! Vilken succé den blev. Jag blev faktiskt väldigt, VÄLDIGT glatt överraskad över hur god den blev. EXAKT som en vanlig jordgubbstårta :) Min lillasyster gillade den också väldigt mycket, trotts att hon var väldigt skeptisk från början. Att hon gillade den så mycket var det bästa betyget jag kunde få :)
 

Kommentarer
Postat av: Sara

Den här provar jag inför midsommar i år! Guuud så spännande. Gjorde du garneringen, (grädden & jordgubbarna) dagen innna med? Tacksam för svar!!

2019-06-20 @ 17:35:43
Postat av: Sofie Marklund

Hej Sara! Vad kul! Jag brukar göra allt dagen innan, garneringen också! :) Hoppas den blir god, och glad midsommar!

2019-06-20 @ 17:42:15
URL: http://komigensofie.blogg.se/
Postat av: Sofie Marklund

Hej Sara! Vad kul! Jag brukar göra allt dagen innan, garneringen också! :) Hoppas den blir god, och glad midsommar!

2019-06-20 @ 17:42:17
URL: http://komigensofie.blogg.se/
Postat av: Sara

Tack snälla för svaret! :D Min sockerkaka vart helt ”äggig” och fuktig inuti när jag gjort klart den och delat den.. ska jag köra den längre tro?

2019-06-20 @ 22:08:11
Postat av: Sara

Tack snälla för svaret! :D Min sockerkaka vart helt ”äggig” och fuktig inuti när jag gjort klart den och delat den.. ska jag köra den längre tro?

2019-06-20 @ 22:08:13
Postat av: Sofie Marklund

Vad knepigt. Jag skulle ha kört den länge. Har aldrig varit med om att den blivit äggig och fuktig.

2019-06-20 @ 23:10:58
URL: http://komigensofie.blogg.se/
Postat av: Sofie Marklund

Vad knepigt. Jag skulle ha kört den länge. Har aldrig varit med om att den blivit äggig och fuktig.

2019-06-20 @ 23:11:00
URL: http://komigensofie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0