Vinbärskaka med vaniljfudgetäcke

 
 
 
 
 
 
 
 
Hej på er! I helgen har jag bakat! Jag fick en idé tidigare i veckan om en vinbärspaj i kombo med fudge, så igår testade jag det! Och jag måste säga att jag är ett geni, haha! Den blev fruktansvärt god och väldigt väldigt lyckad! Och fin!
 
Jag är en sucker för sött och surt i kombination, och då är den här kakan/pajen ett guldkorn, vill jag lova :) Dom sura röda vinbären gör sig väldigt bra ihop med den söta, kolaaktiga täcket av fudge. Ni bara måste testa!

Gör så här (jag har använt mig av en lite ugnsform (Le Cruset), ca 19x26 cm):

Pajdeg (efter 56kilo's recept!):
1,75 dl mandelmjöl (jag använder sellton)
25 gram smör
0,5 msk fiberhusk
ca 0,5 msk sötning (jag använde Sukrin gold, men sötströ eller annan funkar lika bra!)
0,5 krm salt
1 äggula
1 msk grädde

Fyllning:
ca 4-4,5dl färska röda vinbär

Fudgetäcke:
2,5dl grädde
50g smör
3 msk Sukrin Gold
1krm salt
1krm vaniljpulver

Gör så här:
Sätt ugnen på 175grader, klä formen med ugnsfolie (så att det ska gå att lyfta upp hela kakan sen!). Blanda smör och mandelmjöl väl, blanda sen i resten av ingredienserna. Låt degen vila i kylen minst en timme. Tryck ut i formen och grädda i ugnen ca 7-8 minuter, eller tills att pajdegen har fått fin färg. Låt sen svalna. Rensa bären!

Gör sen fudgen: Lägg alla ingredienser i en kastrull. Koka upp, och sänk sedan värmen (jag låter den gå på 2 värmeenheter av 5). Låt fudgen sjuda (eller i alla fall småbubbla) i ca 20 minuter, tills att smeten är lite tjock och "trögflytande" (det ska bli lite större, segare bubblor). Från början kan det vara bra att röra i fudgen så att den inte kokar över. Ta från plattan och låt stå och svalna ett tag.

Fördela sedan bären i pajskalet. Häll över fudgen och ställ in formen i kylskåpet så att fudgen får sätta sig och stelna. Det kan ta ett tag! Efter 5 timmar var fudgen fortfarande lite mjuk - vilket var gott! Efter natten i kylen hade fudgen stelnat helt och kakan fick en annan karaktär - självklart god den med :D Lyft sen upp kakan ur formen och skär ut bitar.

Laga och njut! Vi åt med lite vispad grädde och toppade med lite mer färska vinbär. Kanongott!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0