BÄSTA FRÖKNÄCKET!

 
 


Idag tog mitt kesobröd från förra helgen slut. Är lite less på mjukt bröd, så efter att ha checkat av skafferiet insåg jag att alla ingredienser till fröknäcke fanns! Hurra! Denna gång testade jag ett recept från Leila Lindholm, och det blev KANON! Jag har petat och ändrat lite i receptet. Mycket mycket mycket bättre än det recept jag använt mig av tidigare. Detta blev väldigt smakrikt och väldigt knaprigt - precis så som jag vill ha det!

I Leilas grudrecept så skrev hon att man skulle låta blandningen stå och "svälla" i EN timme. Skitsnack, tänkte jag, det behövs fan inte - så det fick räcka med 10 minuter. Blev kanonbra ändå! Vem orkar stå och vänta i EN TIMME på att "smeten ska svälla", när brödet dessutom ska vara i ugnen i över en timme? Nä, ingen! Bara onödigt, säger jag!

Brödet blev aningen salt med både salt i smet + på bröden, så gillar man inte för mycket sälta, välj bort en av salterna!

Gör så här:

2 plåtar

200 g solrosfrön
1 dl hela linfrön
1 dl sesamfrön
2 dl pumpakärnor
2 msk fiberhusk
2 msk mandelmjöl
1 tsk salt
5 dl vatten
1/2 dl vallmofrön
Flingsalt

  1. Sätt ugnen på ca 175 grader
  2. Blanda allt utom vallmofrön i en bunke och låt den stå framme och svälla i cirka 10 minuter.
  3. Bred ut smeten tunt på 2 plåtar klädda med bakplåtspapper.
  4. Strö över vallmofrön och lite flingsalt.
  5. Grädda knäckebröden i cirka 70 minuter - efter halva tiden bytte jag plats på plåtarna (båda går såklart i ugnen samtidigt!), och passade även på att skära skåror i brödet, så att det skulle bli lättare att dela på sen - innan det har blivit för hårt!
  6. När det har gått 70 minuter - stäng av ugnen, men låt knäcket stå kvar ca 15-20 minuter till, så att det "torkar ut" och blir riktigt krispigt!
  7. Låt dem svalna och lossa försiktigt bakplåtspappret från bröden. Förvaras torrt.

Kommentarer
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Det är så gott med fröknäcke! Gör det själv lite då och då, både till mig själv och som present.

2014-04-17 @ 19:03:19
URL: http://bakasockerfritt.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0