Krämig spenat- och chevrépaj

 
 
 
 
Paj är ju otroligt tacksam mat, enkelt att göra och perfekt att ha med i matlådan! Detta är min favorit alla gånger - en spenat- och getostpaj med recept ur Anne Aobadias bok "Matkärlek". Pajdegen är min egen, och den är otroligt god måste jag säga. Precis som vanlig pajdeg.

Gör så här (ca 6-8 portioner, där en bit från 6 portioner landar på ca 4,5g kolhydrater!)
 
Pajdeg:
50g smör
3dl mandelmjöl
0,5dl sesammjöl
1 ägg
1 msk fiberhusk
0,5 tsk salt
 
Fyllning:
200g färsk spenat
Smör att steka i
1 vitlöksklyfta
1 krm mald muskot
salt och peppar
150g chevré
 
Äggstanning:
100g riven ost jag använde gräddost!)
4 ägg
2dl grädde
1 dl creme fraiche
salt + peppar
 
Blanda ihop alla ingredienser till pajdegen, tryck ut i en springform och låt stå i kylen en halvtimme. Sätt ugnen på 175 grader och förgrädda skalet tills att det har fått fin färg.
Hacka spenaten grovt och finhacka löken. Bryn löken i smör och tillsätt sedan spenaten och fräs. Krydda med salt peppar och muskot.
Vispa ihop äggstanningen. Lägg den stekta spenaten i botten av pajskalet, häl på stanningen och skiva chevrén. Fördela ovanpå stanningen.
 
Grädda pajen i ugnen på 175 grader i ca 35-45 minuter!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0