Linfröbröd

 

Förra helgen bakade ju jag ett linfröbröd
som jag glömt att visa er! Det blev VÄLDIGT gott (mums med smör och ost, eller lite kaviar och ägg!), men lite svårt att hantera när det var färdigbakat, haha! Aningen för smuligt och liksom föll isär väldigt lätt!

Så här ser receptet ut i alla fall, om någon blir sugen på att testa! (Receptet kommer från Expressens specialtidning ”Vår med LCHF”!):

1dl hasselnötter
1dl mandlar
3dl linfrön
1dl sesamfrön
25g pofiber
25g kokosflingor
2tsk bakpulver
1tsk kardemumma
1tsk ingefära
1dl kokosfett
1dl grädde
250g keso
6 ägg

Mal hasselnötter och madlar till mjöl i en matberedare. Blanda sedan tillsammans med linfrö, sesamfrön, pofiber, kokos, bakpulver, kardemumma och ingefäran.
Blanda sen i smält kokosfett, grädde, keso och ägg. Klä en avlång brödform med bakplåtspapper och häll i smeten.

Grädda i 80 minuter på 175 grader. Ta sen ur brödet ur formen och låt svalna. Skär i skivor och frys in!



 

Hihi, man ska ju mala nötterna till mjöl – kul, tycker jag, och av bara 1dl hela nötter blir det en hel del mjöl! Enligt receptet skulle man mala i matberedare, men nått sånt fancy finns inte här hemma. Däremot finns min mormors gamla mandelkvarn – och den funkade ypperligt Så här ser det ut! Haha, visst är den söt?!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0