Om löpträningen

Nu ska vi prata lite löpning!

Jag har tagit det lugnt på löpningsfronten ett tag nu. Mina knän klarar det inte? Blir så ledsen över det. Jag vet att det kan bero på flera olika saker.

Sist jag sprang (förra veckan) så såg schemat ut så här för v. 4:
3min löpning, 1 1/2 min promenad, 5min löpning(!!!!!!), 2 1/2 min promenad, och så detta i två omgångar.

Att springa FEM MINUTER i ett streck är och var en svindlande tanke för mig. Det är ju SÅ länge? v. 3 var längsta löpomgången 3 minuter (jag löptränar med hjälp av appen ”Get running”, läs mer HÄR!), och det kändes tillräckligt för mig och mina knän.

Grejen är den att jag ORKAR. Jag orkar jävligt mycket. Min kondition är mycket bättre än vad jag tror. Men mina ben, knän och fötter vill inte.

Jag sprang det där passet med 5 min löpning gånger två. Det GICK men jag var tvungen att avbryta och låta benen återhämta sig litegrann mitti.

Igår bestämde jag mig för attbacka tillbaks” från v.4 till v.3. Jag känner att jag inte ännu klarar av att springa 5 minuter så ska jag ju inte pressa mig själv till att göra det, eller hur? Och igår när jag sprang det där passet med TRE minuters löpning gånger 2 istället, så gick det som en dans! Jag fick inte speciellt ont i ben eller knän, och orkade pusha mig själv lite extra genom att springa lite, lite fortare! Så jag är nöjd

Jag kommer attstanna” och springa på v.3 ett tag nu, och gå vidare till v.4 med 5-minuterslöpning när jag känner mig redo. Det blir bra!

Det är ju självklart bra att alltid försöka pressa sig själv – men när man börjar ”må dåligt” av det (som i mitt fall, ont och får känslan av att jag aaaaaldrig mer vill springa igen) så är det nog vettigast att backa tillbaks ett steg och kanske inse att man inte är redo ÄNNU!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0