Mandelfudge à la Sofie

 


Är verkligen i bakartagen just nu - men det är ju så kul! Framförallt när det man har i huvudet verkligen lyckas och blir precis så bra som man föreställde sig :)

Idag var det dags att göra fudge. "Omöjligt!" tänkte jag först, men se på fan - det gick och det blev SUPER! Dom är väldigt krämiga, med en härlig kolasmak. Försvinnande goda, men med bara 1g kolhydrat per bit, om man delar upp dom i 10 stycken!

2,5dl grädde
50g smör
3 msk Sukrin Gold
1krm salt
1krm vaniljpulver
ca 0,5dl mandlar

Lägg alla ingredienser, förutom mandlarna, i en kastrull. Koka upp, och sänk sedan värmen. Låt fudgen sjuda (eller i alla fall småbubbla) i ca 30 minuter, tills att smeten är lite tjock och "trögflytande" (det ska bli lite större, segare bubblor).

Hacka mandlarna grovt (spara lite till garnering!) och blanda ner i smeten. Smörj in en liten form (jag använde en matlåda i plast!) med neutral olja, alternativt täck botten med bakplåtspapper och häll i smeten, samt strössla över lite hackade mandlar. Ställ in i kylen och låt svalna. Låt stå några timmar och ställ sedan in i frysen.

Skär sedan upp fudgen i bitar, och förvara i kylen.

Var inte orolig för att fudgen är för lös osv.  Dom blir relativt lösa och mjuka i konsistensen, men efter ett tag i frysen så är dom väldigt goda, och fastare!

Gissa om jag har många smaksättningar och varianter på fudge som snurrar runt i mitt huvud nu, haha! Havssalt, hallon/lakrits, choklad, kokos, citron! Oj oj oj!

---- OBS! Om ni lånar receptet rakt av, och sedan lägger ut det på eran egen blogg - hänvisa gärna till min blogg med en länk så att jag får den cred för receptet som jag tycker att jag förtjänar! Tack på förhand! ----


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0