Sofies kokosbollar (med bara 1 kolhydrat per boll!)!



Åhhhh vad jag älskar när jag får sånna här infall. Ser ett litet recept, tänker det där borde funka med det från det receptet, och kanske lite delar från det där andra receptet...

KOKOSBOLLAR, HÖRRNI! Jag blir varm i hjärtat när jag tänker på dessa kokosbollar ni ser på bilderna ovanför. Ett spontanbak jag gjorde nyss, med lite av det jag hade hemma, och dom blev SUVERÄNA! Jag tycker att dom smakar så nära "riktiga" kokosbollar man kan komma. Dessutom så tycker jag att konsistensen påminner om dom också!

Jag knappade in alla ingredienser på ShapeUp, och med 20 bollar av smeten ska en kokosboll bara innehålla 1 (EN!!!) kolhydrat. Fy fan vad bra!

Så här gjorde jag:

100g smör
2,5dl mandelmjöl
0,5dl kokosmjöl
1dl fibrex (det var detta som GJORDE DET! Hallelulja för fibrex!)
1dl sötning (tex. Sötströ eller Sukrin Melis)
3msk kakaopulver
ca 2 kryddmått vaniljpulver
1msk kokt kaffe
Kokos för garnering

Knåda ihop smöret med allt det torra. Tillsätt kaffe och knåda ihop noggrant.
Rulla till lagom stora bollar, och rulla i kokos. Ställ in i kylskåpet så att dom blir lite kylda.

NJUT! Lova mig att ni testar att göra dom! Ni kommer inte att ångra er :) Nästa gång tänker jag smälta mörk choklad att doppa bollarna i innan jag rullar dom i kokos. Det kommer bli super, tror jag!

---- OBS! Om ni lånar receptet rakt av, och sedan lägger ut det på eran egen blogg - hänvisa gärna till min blogg med en länk så att jag får den cred för receptet som jag tycker att jag förtjänar! Tack på förhand! ----


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0