Saffransfudge

 
 

Mina fudgerecept har flugit runt på Instagram
de senaste dagarna. En ganska stor spridning har dom tagit, vilket har resulterat i att jag har fått över 50 nya följare på Instagram under bara två dagar! Det gör mig väldigt glad! :)

Mitt grundrecept är ju mandelfudgen - och utifrån det kan man smaksätta i stort sett hur man vill! Som ni vet så har jag ju gjort både saltlakritsfudge och pepparkaksfudge - vilka båda är fantastiskt goda!

Igår gjorde jag saffransfudge. Dom blev suveräna! Har alltid haft lite svårt för saffran, men det passade grymt i fudgeform! Kanon till julfikat! Och en fröjd för ögat blev dom dessutom :)

Denna gång testade jag att göra mina fudge med Sötströ istället för Sukrin Gold. Det gick lika bra det!

Så här gör ni:

50g smör
2,5 dl grädde
3msk Sukrin Gold eller Sötströ
1krm vaniljpulver
1 påse saffran
1krm salt

Lägg alla ingredienser i en kastrull och låt koka upp. Sänk sedan värmen (jag låter min fudge bubbla på 2 värmeenheter av 5!). Var försiktig här, och rör hela tiden tills att fudgen kan "bubbla själv" - dvs. utan att du behöver stå och röra för att det inte ska koka över!
När fudgen kan sköta sig själv, låt puttra i ca 20 minuter. Rör om lite då och då.

När fudgen är färdigkokad, häll smeten i en oljad matlåda, till exempel! Låt fudgen svalna lite i kylskåpet. Sedan sätter jag in min fudge i frysen några timmar. Det blir då lättare att skära i den. Sen förvaras den i kylen! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0