Jordgubbstårta på g igen!

 


Idag satte jag igång med att göra "sockerkaka"
/ tårtbotten och vaniljkrämer till ännu en fantastisk jordgubbstårta. Sist var ju till min födelsedag - så här blev den! Imorgon fyller min lillasyster år och hon önskade en LCHF-tårta istället för en vanlig jordgubbstårta! Succé! ;)

Jag kan VERKLIGEN rekommendera er att göra den här tårtbottnen. Den funkar fantastiskt bra både till tårta och som vanlig kaka till kaffe. Den är riktigt saftig och jättegod, med smak av fräsch citron!

Receptet på kakan ser ut så här:

-150 gram smör
-5 ägg
-1,5 dl sötning (Sötströ eller SukrinMelis)
-Saften från 1 citron
-1 dl grädde
-1 dl mandelmjöl
-1 dl kokosmjöl
-0,5 dl pofiber
-1 msk fiberhusk
-2 tsk bakpulver
-1 tsk vaniljpulver

Sätt ungen på 175 grader.
Smält smöret. Vispa ägg och sötning hårt (10-15 minuter!). Blanda i smöret, grädden och citronsaften i ägg/sötningblandningen. Blanda alla torra ingredienser och rör sen ner i blandningen försiktigt.
Häll smeten i en smörad sockerkaksform. Grädda i mitten av ugnen i 35 minuter. (Man kan med fördel lägga över såndäringa ugnsfolie över kakan de sista 5-12 minuterna så att kakan inte blir så mörk!)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0