Under 20 kolhydrater

Jessica undrade hur mina matdagar kan se ut, för att hamna under 20 kolhydrater (som man borde ligga på/under om man vill viktminska - men man ska ha i åtanke att detta varierar från person till person! Jag har mestadels nog legat på 30 kollisar / dag och ändå minskat mycket i vikt!)

Det är svårt att ligga under 20, tycker jag! För det mesta hamnar jag på 25-30 kolhydrater - det vill säga de dagar då jag inte fastar (hoppar frukosten och bara äter lunch och middag!).

Med frukost, lunch och middag brukar jag hamna på någonstans mellan 10-20 kolhydrater! Och så här kan en dag se ut:

 

När jag inte fastar (då kommer jag ju absolut väldigt lågt i kolhydrasintag!) så ser mina frukostar ut så här. 2 ägg, 1-2 fröknäcken, liiite kaviar och smör. 1/2dl turkisk yoghurt utblandat med 1/2dl grädde (eller bara 1 dl rysk yoghurt! Varför jag blandar ut den turkiska med grädde är för att det blir mindre kollisar, och mer mättande = jag behöver äta mindre av det!), jag toppar yoghurten med 1/2 dl hallon, lite pumpakärnor (ca 10g), LCHFklubbens kokoschips (ca 10g), och lite sötströ.

Enligt min app "Shape Up", där man fyller i det man äter, och den räknar ut hur mycket man får i sig av saker - så ger en sådan frukost ca 5-6 kolhydrater.

 

Lunch och middag då? Haha, mina favoritmåltider överlag ligger på 5-8 kolhydrater per portion. Suveränt, eller hur?! För det mesta blir lunchen gårdagens rester från middagen.

Pannkakor: (två stycken, med smör och sötströ som tillbehör): 5 kollisar

Tacos: med måttliga mängder av allt, haha. Till min tacos har jag köttfärs, stekt gul lök, lite röd lök, paprika, gurka, cheddardipp, creme fraiche blandat med lite tacosås och massa jalapeno: ca7 kollisar

Grillad kyckling: Bästa lunchen! Två kycklingklubbor med skinnet på (såklart!) = Inga kollisar ALLS, men gu' så mättande! Vill man ha mer till så brukar jag steka lite halloumi (100g) och hej så är vi uppe i 2 ynka kollisar.

Hamburgare: Antingen på kyckling- eller vanlig färs, med några skivor bacon, cheddarost, röd lök, gurka/paprika, cheddardipp och/eller hamburgerdressing på creme fraiche, cayennepeppar och lite lite chilisås: 6 kollisar

Pizza: Gör egen, eller köp LCHFklubbens pizzamix. Jag har passerade tomater, massa mozzarella på min pizza. Toppar med ruccola, lufttorkad skinka och massa bea! 6 kolhydrater per portion (om man delar pizzan i 4 = stoooora bitar! :))

Kött/kyckling med bearnaise och grönt: Enkelt, gott och mättande! Jag gör min egen bearnaise (3 äggulor, 150g smält smör, lite vinäger, vitpeppar, dragon och persilja - ner i bunke och mixa tjock med stavmixer) 4-6 kollisar

Tandorilax med myntayoghurt (56Kilo's recept): 150g lax marinerad i tandorikrydda+lite yoghurt, serveras med ca 1dl yoghurt smaksatt med mynta och lite vitlök.

Vit sparrissoppa med knaprig lufftorkad skinka:  Recept finns i Katrin Z's nya bok, fast med grön sparris! En portion =  ca 5 kollisar!

Tacopaj med guacamole:
Som smakar som allra bäst kall, dagen efter! Mums! 6-7 kollisar per portion!

Så. Såhär brukar mina dagar se ut. Det ligger ju på gränsen med vad en som vitktminskar precis ska äta för mängd kollisar, men det blir fortfarande bara 20/mindre än 20 kolhydrater per dag. Sen är appen som jag lägger in allt i kanske inte den mest trovärdiga - kolhydratsantalet kan nog vara både mer och mindre, och man får ta detta med en nypa salt. Ät tills du blir mätt, och mycket fett så blir det bra.

Och visst är det lyx att få äta så mycket gott och ändå viktminska?! Fantastiskt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0