LCHF-hamburgare

 
Som jag har skrivit förut så har jag fått så fruktansvärt många nya favoriträtter med LCHF. ALLT är lättlagat, går relativt fort och är så JÄVLA gott! Lucky me, säger jag! :)

Detta har varit en favorit sen jag började: Hamburgare! ÅÅH SÅ GOTT! :)

Så här gör man dom (ca 6-8 burgare - en burgare innehåller ca. 2 kollisar!):
 
800g köttfärs
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
4 ägg
3 msk olivolja
1 msk dijonsenap
massa salt och peppar!

Hacka lökarna och blanda väl med köttfärsen. Häll ner ägg, olja, senap, salt och peppar och mosa ihop noga. Forma till burgare och låt stå i kylen ett tag. Sen är det bara att steka i stekpanna eller i ugn (20minuter, 200 grader!)

Jag serverar gärna med en hamburgerdressing:
 
1dl creme fraiche
1/2 dl majonnäs
1-2 msk chilisås
2-3 krm cayennepeppar
6-8 st finhackade smörgåsgurkor
 
Bara att blanda ihop och låt stå i kylen ett tag!

Sen är det bara att "ösa på" med det man tycker är gott! Gillar att ha cheddarost på mina burgare! Bara att lägga på burgaren och in i micro / ugn några minuter tills att den smält. Annan ost går så klart också jättebra! Annars vill jag ha salladsblad, jalapeno, stekt bacon, röd lök och paprika (grön eller gul för oss LCHF'are - röd innehåller för mycket kollisar) eller gurka. MUMS!
 
Det finns också många fina recept på hamburgerbröd som man kan göra - jag har själv inte hittat något som jag trivs med (tycker att det är lika gott utan!), men letar man lite så hittar man nog många fina recept på diverse bloggar :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0