Löpträning!

 
Jag införskaffade mig ett par fina löparskor för några veckor sen! Rosa och svart = bäst! :) Märket är Nike!
 
Jag har aaaldrig i mitt liv sprungit som träning förut. Håller på att leta efter något vettigt träningsupplägg för en nybörjare som jag. Jag vill inte springa och köra slut på mig själv så att jag ledsnar och bara tycker det är jobbigt att springa.
 
Kanske har någon några tips att dela med sig av när det gäller löpträning? Vad ska man tänka på? Hur lägger man vettigast upp träningen? Ska man springa i intervaller? Finns det någon grym app att ladda ner? :)

Ser fram emot att börja löpträna just nu i alla fall - så fort snön försvinner från vägarna så ska jag sätta igång! Just nu så powerwalkar jag ju bara, men det går så fort när jag går så jag skulle lika gärna kunna börja springa ;) Vill dock ha bästa möjliga förutsättningar, vilket betyder ISFRIA VÄGAR! :)

Kommentarer
Postat av: ♥ LILLADOCKAN ♥

Det finns jättebra upplägg. Typ "lär dig springa 5 km på X antal veckor". Jag har testat det, det fungerar jättebra även om jag var tvungen att sluta upp med löpandet innan jag nådde mål (dvs innan jag orkade springa hela 5 km). Men jag kände verkligen hur jag orkade längre och längre hela tiden. Det gjorde mig sjukt glad och taggad. Man börjar jättelätt och ökar lite varje gång. Ska ge mig på det igen någon gång. Och jo, jag hade aldrig någonsin sprungit innan jag gav mig på det. Inte mer än till bussen ;)

Svar: Jag vet! Har letat men inte hittat nått som jag tycker känns vettigt ännu :) Kan förstå din känsla - det är så skönt när man kan pressa sig själv lite, lite mer för varje gång!
Kul att du tyckte det var roligt med den här bloggen! :) Nu ska jag bara försöka att se till att inte glömma bort komigensofie-bloggen, haha :)
Sofie Marklund

2013-03-17 @ 19:11:30
URL: http://denlilladockan.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag började precis som du, Sofie. Med promenader, som blev långa promenader, som blev långa, snabba promenader. Sen en dag tänkte jag att nä nu jäklar, jag provar att springa lite! Så jag sprang tills jag inte ville mer vilket var efetr ca.. 100 meter. Men det var 100% mer än jag någonsin sprungit. Andra gången kanske jag sprang 200 meter osv. Sen går det nästan av sig själv när man märker att man orkar mer och nu kan jag springa 5 km, så det är bara att tuta och köra! HEJA HEJA! :)

2013-03-20 @ 16:26:04
Postat av: Anonym

Och just det. Köp Martina Haag's bok "Heja heja!", superbra inspiration :)

2013-03-20 @ 16:26:51
Postat av: Linn Jonasson

så oteknisk. de två tidigare är ifrån mig, vilket borde synas nu om jag lyckats klicka på rätt knapp... :)

Svar: Tack tack tack för peppen och din lilla historia, Linn!!Har börjat överväga att kanske kanske testa att börja löpträna lite nästa vecka! :D Som du skriver så behöver det ju inte vara långa bitar från början!
Sofie Marklund

2013-03-20 @ 16:29:01
URL: http://linnjonasson.blogg.se/
Postat av: Anna

När jag började löpträna för förstagången var typ 4 år sedan och då körde jag efter ett upplägg som hade stått i Topphälsa. Då gick första veckan ut på att man i 20-30 minuter körde 2 min löpning, 2 min gå. Första rundan 20 minuter. 3 rundor första veckan och då utöka med några minuter så sista rundan var 30 minuter. Sen har jag för mig att nästa vecka låg runderna på i snitt 30 minuterna men att intervallerna blev längre med löpning och kortare på att gå. Det funkade väldigt bra för mig som hade hatat att springa tidigare. Ska själv börja springa lite försiktigt igen, fick skador i höstas så fått träna annat istället. Lycka till!
Kram

Svar: Hej Anna och tack tack för din kommentar! Det är ett sånt upplägg jag har planerat att köra utifrån! Har letat lite, men inte hittat något som jag tycker känns ok. Har i alla fall hittat mig en app nu med sån intervallträning som du skriver om, gå 3 minuter, springa 3, gå 3 springa 3 osv. :)

Känns som att det kommer passa mig jättebra när det i appen dessutom är nån som säger till en när man ska gå och när man ska springa :D Får se om jag kanske sätter igång nu till veckan! Ska bli kul!

Tråkigt med dina skador. Hoppas det blir bättre! Vad tränar du nu istället? :)
Sofie Marklund

2013-03-22 @ 12:44:38
Postat av: Anna

Jag har tränat spinning och mycket cirkelträning efter dvd:er hemma och promenader. Fast januari och februari var det inte mycket träning alls, superförkylning som höll på i evigheter. Men nu har jag börjat träna igen. :)

2013-03-25 @ 12:34:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0