En fråga och ett ganska rörigt svar!

Igår fick jag en kommentar av Annie som jag tänkte dela med mig av – både frågan och mitt svar! Så här skrev hon:

”Får du inte i dig rätt mkt kolhydrater? Tänkte då du äter både crisps., yogurt och hallon på samma dag, och choklad???… Eller räknar du dom inte?  Eller funkar viktnedgången bra för dig även om du inte är strikt osv??”


På helgen brukar jag lyxa till det med
lite mer” än på veckodagarna. Jag kommer dock inte upp i så värst mycket kollisar (tycker jag!). Yoghurt äter jag nästan aldrig i vanliga fall (det samma gäller hallon) – detta var ett undantag. Dessutom så blev det knappt cirka 1dl av vardera så det är inte i några stora mängder. Man får se till att äta med måtta av det som är gott!

Finncrispen unnar jag mig också BARA på helgerna – och då max 2 stycken så det tycker jag också är helt ok,  Det blir heller inte av varje helg! Jag tycker att man måste tillåta sig själv att unna sig något man tycker är gott ibland! Vissa dagar kanske jag får i mig lite mer än 20 kollisar, men vissa dagar ligger jag kanske under 10 så jag tycker att det väger upp varann ganska bra!

Jag började med LCHF i mitten av november 2012 och har ätit LCHF-efterrätter varje helg sen det, haha! Hittills har jag bara gått ner (inte gått upp ett enda hg! *peppar peppar*), varken upp eller stått stilla. När jag har nått mitt delmål på 70 kilo kommer jag att bli mer strikt med kosten. Det har jag redan bestämt! Just nu påverkar mitt ”unnande” mig inte så mycket, men ju lägre ner i vikt jag kommer desto svårare (antar jag?) att det kommer bli att gå ner i vikt. Men det får jag fundera på då Just nu låter jag mig själv och min kropp ta den tid den vill till att gå ner i vikt. Ingen stress, ingen panik.

Jag vill inte att min viktnedgång eller sättet jag äter på ska bli en besatthet för mig, om ni förstår vad jag menar? Jag vill inte gå och tänka varje dag på att ”åh nej, nu åt jag det, då kan jag inte äta det” eller ”Den här tallriken innehåller 8 kollisar, då måste jag äta det och det sen…”.  Mat ska inte vara något jobbigt för mig, jag vill inte behöva stå och räkna på hur mycket jag får äta av något. Inte just nu i alla fall. Kanske bli det annat när min viktminskning går saktare och jag måste bli ännu striktare, men det tar vi då

Och några kollisar för mycket någon dag? Vad gör det?

Detsamma gäller ju mig & vågen. Jag tycker det är heltokigt att väga sig varannan dag. För MIG skulle det vara ett dåligt förhållande till viktminskning. För mig får det inte bli en hets, och det skulle det bli om jag skulle väga mig var och varannan dag. Jag väger mig varannan vecka just för att undvika att bli ledsen ”om jag har inte har gått ner något sen i förrgår”.

Sen vill jag bara skriva lite om yoghurt! Jag föredrar Rysk Yoghurt (4,0 kollisar / 100g) FRAMFÖR Turkisk Yoghurt (5,1 kollisar / 100g). Den Ryska är mer gräddig och mastigare än den Turkiska. Jag fann de väldigt lätt att överäta den Turkiska yoghurten när jag valde den i början av min LCHF-resa, men med den Ryska KAN man inte äta så mycket då man blir mätt väldigt snabbt på den! Det räcker med knappt en dl för mig av den, sen är jag proppfull, haha

Nu kanske jag inte svarade riktigt vettigt på Annies fråga, haha! Men är det någon som undrar något över det jag skriver, eller nått annat som har med min träning och min LCHF-kost att göra så är det bara att lämna en kommentar!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0