I min matlåda: Pizza med fetaost och pesto

 



Nu börjar mina matlådor från förra omgångenatt sina, så då är det dags för en omgång till! Denna gång har jag kört på pizza. Enkelt, väldigt gott, och extremt matlådeväntligt, haha! :)

Var sugen att testa pizzabotten med samma recept som jag använde mig av på mina Quesadillas. Det blev kanon - funkar super som pizzabotten!

På min pizza denna gång har jag både tomatsås, mozzarella, fetaost, pesto på basilika samt lite riven gréveost, haha! Vilken tur att det omöjligt kan bli FÖR mycket ost, eller hur? ;) Jag smakade en bit av pizzan innan den åkte in i frysen i lådor, och den blev verkligen TO DIE FOR! Så jädrans god!

Som vanligt har jag räknat på ingredienserna, och en portion slutar på ungefär 20 kronor om man delar pizzan i 6 bitar. Helt okej! :)

Det här behöver ni, och så här gör ni:

1dl grädde + 1dl vatten
ca 2dl riven ost (jag använder mig av gréve)
2 ägg
2msk fiberhusk
1,5dl pofiber
1,5tsk bakpulver
salt
olja
ca 2dl passerade tomater
1 pressad vitlök
salt, oregano
2-3 paket mozzarella
2 paket fetaost
1 liten burk pesto (jag använde mig av basilikapesto!)
lite riven gréveost (kan uteslutas, haha!)

Börja med att göra pizzabotten: Sätt ugnen på 200 grader, värm vatten+grädde tills den blir ljummen. blanda ihop med ägg och den rivna osten. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i ägg- och ostblandningen. Låt svälla ca 10 minuter.
Lägg smeten på ett oljat bakplåtspapper. Lägg ännu ett papper ovanpå, och kavla ut degen så att den täcker hela papperet. Dra loss papperet ovanpå, och pensla mer olja på degen. Baka i ugnen ca 15 minuter, tills att den har fått en fin färg!

Gör tomatsås: Lägg passerade tomater, vitlök och kryddor i en kastrull och låt puttra i några minuter. Dra av plattan och låt svalna en aning.

Bred sedan på tomatsåsen på pizzabottnen. Skär mozzarellan i skivor och fördela. Smula över fetaosten och klicka ut peston. Toppa med lite mer ost om så önskas!

In med pizzan i ugnen igen, fortfarande på 200 grader. Grädda tills att pizzan och osten fått en härlig färg, gärna lite guldbrun här och där ;)

Avnjut med en fet bearnaise! Varsågod!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0