I min matlåda: Gräddig ragu på kycklinghjärta

 
 

Äntligen blev det dags att testa kycklinghjärta! Jag hittade ett recept på en ragu  som jag kände att jag ville testa, så så blev det också! Receptet kommer härifrån!

Det blev SÅÅÅÅ gott! Kycklinghjärtana blev väldigt möra och goda, rätten blev väldigt krämig, och mycket mat blev det! För mig som inte äter så stora portioner blev det 6 matlådor, vilket, tillsammans med blomkålsris slutade på ca 14 kronor per portion :)

Alltså, hörrni! Jag tycker VERKLIGENatt ni ska passa på att köpa både kycklinghjärta och kycklinglever att äta. Det är SVINBILLIGT, och blir riktigt riktigt gott! Här är receptet på ragun med kycklinghjärta!

Gör så gär:
600 g kycklinghjärtan
200 g bacon eller rökt sidfläsk
2 st gula lökar
1 st grön paprika
3 vitlöksklyftor
½ tsk spiskummin
½ tsk torkad mynta
2 msk kycklingfond eller motsvarande i tärning
½ - 1 tsk grovmalen svartpeppar
2-3 msk smör
Salt
Vatten
Blomkålsris till servering

Börja med att plocka fram en gryta som du värmer på med en klick smör i botten. Skär paprika och lök i ganska grova delar - ner i grytan tillsammans med tre hela vitlöksklyftor! Låt "stekas" mjukt. Krydda med spiskummin och mynta.
När det är gjort, skär baconet eller sidfläsket i bitar och låt också det gå ner i grytan. På med vatten och kycklingfond, på med locket på grytan och låt stå och gå ett tag på svag värme.

Ta fram kycklinghjärtana och skölj av dom. Dela sedan först på längden, sen rakt över. Hetta en stekpanna med smör och låt bli riktigt varm. I med hjärtana och låt dom stekas hårt. Peppra! När dom krymper och börjar hoppa lite i pannan är dom färdiga. Lägg ner dom i grytan med det andra, på med locket igen, och låt stå och puttra i ca 1h.

När kycklinghjärtana är möra är det dags att slå på grädden - Rör om, låt koka upp och smaka av med salt och mer peppar. Låt puttra 10-15 minuter.

Koka blomkålsris och servera med!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0