I min matlåda: Paj med rökt skinka och broccoli

 
 
Alltså ursäkta den enormt dåliga bilden- den gör verkligen inte pajen till sin rätt någonstans, haha! För HERREJÄVLAR vad god den var...!

Har velat göra en matpaj med "redigt" pajskal länge nu, och har äntligen hittat ett ok recept att utgå från. Jag minns inte sist jag åt en LCHF-paj med pajskal som inte bara är av ägg och grädde.
 
Skalet blev SÅ bra. Precis som ett vanligt pajskal - och det bästa av allt var att skalet blev "krispigt" runt kanterna :) Fyllningen - med broccoli och rökt skinka blev väldigt krämig och god med lite creme fraiche i stanningen! Och det bästa av allt? Ur denna paj får jag ca 8 portioner, och varje portion kostar ungefär 12kr! Underbart, eller hur? ;)

Pajskal:
50g smör
3dl mandelmjöl
0,5dl sesammjöl
1msk fiberhusk
0,5tsk salt
1 ägg

Fyllning:
200g rökt skinka
400g broccoli (jag använde fryst!)

Stanning:
2dl grädde
1dl creme fraiche
4ägg
4dl riven ost

Börja med pajdegen - blanda alla ingredienser och tryck ut i en pajform (min var en springform på ca 23cm), och nagga. Låt stå i kylen ca 30 minuter.
Sätt på ugnen på 175 grader och grädda skalet i ca 8-10minuter. När skalet är klart, ta ut det och höj värmen på ugnen till 200 grader!

Strimla skinkan och dela broccolin i mindre buketter. Lägg i pajskalet. Blanda sedan äggstanningen - vispa ihop grädde, creme fraiche, ägg, salt & peppar. Häll stanningen i pajskalet, och toppa sedan med massa massa ost!
Grädda i ugnen i ca 40-45 minuter!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0