I min matlåda: Tacopaj

 
Okej, nu har jag fått lite tips,och googlat mig runt på billigare måltider som skulle kunna funka suveränt i matlådor, haha! Det är många, för mig, nya recept som ska testas, så varje vecka framöver ( i mån av tid såklart!) kommer jag att dela med mig av recept på måltider som är super i matlådan ;) Visst låter det bra?!

Först ut är en inte-så-ny-rätt som jag har ätit ofta, och som jag älskar - tacopaj! Snabb att göra, blir lätt 6-8 portioner om man inte är så stor i maten. Tar man ut 6 bitar ur pajen så landar en portion på drygt 14kr (då har jag inte räknat in kryddorna!). Suveränt för en fattig student ;) Till pajen äter jag en klick créme fraiche!

Receptet kommer från boken "Doktor Dahlqvists och Airams LCHF-kokbok”, och ser ut så här (recept + mer bilder finns i ett tidigare inlägg av mig, HÄR! Egentligen ska det vara guacamole till):

Pajskal:
4 ägg
1dl grädde
2msk smör
salt

Tacoblandning:
1,5 tsk salt
2tsk chilipulver
2tsk paprikapulver
1tsk vitlökspulver
1tsk spiskummin
2krm cayennepeppar

Pajinnehåll:
500g köttfärs
1 vitlöksklyfta
smör till stekning
1msk tomatpuré
1/2 dl vatten
halverade körsbärstomater
skivade lökringar
2dl riven ost
1dl grädde
1,5dl creme fraiche

Ugn 225 grader. Smält smöret i en pajform i ugnen. Vispa ihop ägg, grädde och salt och häll i formen. Låt gräddas till att det har stelnat och fått ordentligt med färg. Ta ut ur ugnen och låt vila.

Blanda ihop kryddorna till tacoblandningen. Bryn sedan färsen med vitlök och kryddor i smör. Tillsätt vatten och låt puttra tills att vätskan har kokat in. Riv ost, blanda med grädde och creme fraiche. Strö ut köttfärsen på pajbottnen och fördela tomater och lök på toppen. Häll över oströran och grädda i 10-15 minuter eller tills att ytan har fått en fin färg!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0