Köttbullar med gräddsås och blomkål

 

I förrgår var det dags för mig att laga middag
åt familjen Näsström/Andersson! Det blev köttbullar och gräddsås. Jag liksom trollade ihop det, då jag inte alls hade något vettigt recept att gå efter. Det blev gott! Köttbullarna blev lite för kompakta (jag gillade det, dock!), men såsen blev fantastiskt tycker jag!

Gör så här:
800g köttfärs
1 gul lök
3 vitlökar
1,5dl grädde
2tsk pofiber
1msk dijonsenap
2ägg
Salt & peppar
-
1msk smör
2tsk pofiber
ca 1msk kalvfond eller motsvarande mängd köttbuljong
Lite soja för färg
4dl grädde
0,5dl créme fraiche
-
Kokt blomkål

Sätt ugnen på 225grader. Klicka ut smör i en ugnsform med höga kanter. Hacka löken smått och pressa vitlöken. Blanda noga med köttfärsen. Blanda grädden med pofiber och låt svälla en stund, häll sedan ner med köttfärsen. Lägg i senap, äggen och kryddorna och blanda ihop väl. Rulla köttbullar och lägg i ugnsformen. Stek köttbullarna i ugnen ca 10-15 minuter.

Gör gräddsåsen - smält smöret, ta av från plattan och rör ner pofibret. Ställ tillbaks på plattan och låt puttra lite. Tillsätt kalvfond/buljong och soja och låt puttra ett tag till. Tillsätt grädde och créme fraiche och låt puttra ett tag, tills att såsen har fått en bra konsistens. Vill man ha en lite tjockare sås, tillsätt lite mer pofiber!

Servera med kokt blomkål, eller något annat gott - som till exempel blomkålsmos eller varför inte stekt kålrot? Mums!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0