Kanelbullar á la LCHF

 

Äntligen ett redigt inlägg från min sida,
haha! Idag är det ju kanelbullens dag. Jag var tänkt att ha en "sötningsfri" helg, men när jag kom hem till lägenheten och insåg att jag faktiskt har alla ingredienser till kanelbullar så kunde jag bara inte låta bli, haha! :)

Receptet kommer från 56kilo, men jag har lagt till lite grejer i mina bullar, som fibrex och vaniljpulver! Dom blev väldigt saftiga och VÄLDIGT VÄLDIGT goda, med mycket god "bullsmak" även om dom blir mer som en mjuk kaka i konsistens, men helt klart ett godkänt substitut för kanelbulle, haha! :) Och ganska så fina blev dom ju faktiskt!

Så här gör man:

Till degen behövs:
4 ägg
4 msk sötning (jag använder alltid Sötströ)
1 dl grädde
0,5 dl kokosnötmjöl (aman prana eller Kung markattas - dock är det mer kollisar i KM's!)
1,5 dl mandelmjöl (selton)
0,5dl fibrex
2,5 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1,5 tsk kardemumma
2krm vaniljpulver
Ägg och mandelflisor till garnering

Kanelsmör:
100 g mjukt smör
1 msk kanel
2 msk sötning
2 krm vaniljpulver

Sätt på ugnen på 175 grader. Vispa ägg och sötning poröst och luftigt. Blanda de torra ingredienserna och blanda ner. Avsluta med att  blanda i grädden. Låt stå ca 5-10 min och sen kavlas degen ut mellan två oljade bakplåtspapper. Ta bort översta pappret när har kavlat ut en rektangel (inte för tunn bara!) Blanda det mjuka smöret med kanel, vaniljpulver och sötning och klicka ut på degen, smeta sedan ut.
Med hjälp av bakplåtspappret - rulla ihop degen till en lång rulle. Skär i 3 cm tjocka skivor och lägg i bullformar. Pensla med uppvispat ägg och strö mandelflisor på.
Grädda mitt i ugnen i ca 15-20 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0