I min matlåda: Paj med fetaost och tomater

 

JAG DÖR VAD GOTT!
Paj med fetaost och tomater. Mums! I min matlåda kommande vecka, vill jag lova! Och pajdegen. Ja den är helt fantastisk!

Gör så här:

Pajskal:
50g smör
3dl mandelmjöl
0,5dl sesammjöl (eller mixa 0,5dl sesamfrön till ett mjöl!)
1msk fiberhusk
0,5tsk salt
1 ägg

Fyllning:
2 paket fetaost
ca 1 1/2 låda små tomater, delade i hälften

Stanning:
2dl grädde
2dl creme fraiche
4ägg
riven ost

Börja med pajdegen – blanda alla ingredienser och tryck ut i en pajform (min var en springform på ca 23cm), och nagga. Låt stå i kylen ca 30 minuter.
Sätt på ugnen på 175 grader och grädda skalet i ca 8-10minuter. När skalet är klart, ta ut det och höj värmen på ugnen till 200 grader!

Dela tomaterna och skär fetaosten i kuber, lägg i pajskalet. Blanda sedan äggstanningen – vispa ihop grädde, creme fraiche, ägg, salt & peppar. Häll stanningen i pajskalet, och toppa sedan med massa massa ost!
Grädda i ugnen i ca 40-45 minuter!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0