Citron- och kokosbitar


 
Det var riktigt länge sen som jag bakade något - ja om man bortser från jordgubbstårtan jag gjorde för några helger sen! Jag har letat runt lite efter recept och fastnade bland annat för detta hos grymma 56kilo. Min kaka blev lite annorlunda till utseende än hennes - jag vet inte varför men det kan bero på att jag inte körde kakbottnen i en matberedare utan bara knep ihop den för hand.

Det är en Citron- och kokosbit och var i alla fall såååå sjuuuukt gooood! Syrlig, mjuk!  Här är hennes recept (som ni också kan hitta på hennes blogg HÄR!):

Smördegen
  1. 2,5 dl mandelmjöl
  2. Sötning motsvarande sötman från 0,5 dl socker
  3. 1,5 dl rostade kokosflingor
  4. 80 gram smör
  5. 0,5 msk fiberhusk
Fyllningen
  1. 2 ägg
  2. 1 msk citron cocosa kokosfett (eller annat kokosfett)
  3. Sötning motsvarande sötman från 1-1,5 dl socker *
  4. Saften av 1/2 ekologisk citron + skalet av 1 hel (dubbla om smaklöst kokosfett används)
  5. 2 msk mandelmjöl
  6. 1 tsk bakpulver
  7. 1 tsk fiberhusk
  8. 0,5 tsk vaniljpulver eller lite vaniljessens
  9. 1 nypa salt
Instruktioner
  1. Sätt ugnen på 180 grader.
  2. Lägg folie eller bakpapper i en form på ca 20 x 20 cm. Smörj.
  3. Rosta kokosflingorna och blanda sedan alla ingredienser till smördegen i en matberedare med knivar. Kör tills allt har gått ihop.
  4. Tryck ut i form.
  5. Grädda i ca 20 minuter, håll koll så det inte bränns.
  6. Under tiden, kör ihop ingredienserna till fyllningen till en slät smet.
  7. Ta ut smördegen och häll fyllningen ovanpå.
  8. Grädda i ca 20 minuter till.
  9. Låt svalna (ställ gärna kallt i en timmes tid) och skär sedan lagom bitar. 10 bitar för en dessert och i 20 bitar för en (i mitt tycke) lagom godbit.
  10. Pudra med florsocker eller Sukrin Melis eller varför inte kokosflingor?
  11. Servera gärna lite kokosgrädde till (Garants behöver man inte vispa) eller vispad grädde.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0