I min matlåda: Krämig moussaka

 
 
 
För några dagar sen åt jag moussaka för första gången någonsin. Har varit lite tveksam till kobon köttfärs/aubergine, men JÄVLAR vad gott det var! Jag hade ganska mycket kanel i och det gjorde hela rätten tycker jag, fy så gott :) Den blev oerhört krämig och god!

Gör så här:

2 auberginer
örtsalt
olja
en gul lök
två vitlöksklyftor
500g köttfärs
ca 100-150g tomatpuré
en skvätt oxfond
en skvätt grädde
salt, peppar
ca 2msk kanel
2dl grädde
2dl creme fraiche
2 äggulor
2dl riven ost
lite kanel
ännu mer riven ost (till topping!)
 
Sätt ugnen på 175 grader. Skiva auberginerna i tunnare skivor och lägg ut på bakplåtspapper på en plåt. Krydda på med örtsalt och droppa över olivolja. Grädda i ugnen i ca 5-10 minuter.
Stek löken och vitlöken så att de blir glansiga. Höj värmen och tillsätt färsen, stek tills att den fått fin färg. Tillsätt tomatpuré, oxfond, salt, peppar, kanel och en skvätt grädde och låt allt puttra ihop.
Gör en oststås genom att blanda 2dl grädde, creme fraiche, äggulor, ost och kanel i en kastrull. Värm under omrörning tills att osten har smält.

Smöra en ugnsform och varva köttfärs, auberginer och ostsås. Toppa med riven ost, och skjuts in i ugnen i ca 40-45 minuter. Servera med en enkel sallad med tomater! :)
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0