I min matlåda: Laxlåda med västerbottensost

 

Hej på er! Det är dags för ett nytt matlåderecept
igen! Denna gången något som min faster lagade för några veckor sen, som jag verkligen, verkligen gillade! Har alltid varit skeptisk till fisk i pajer, pudding och sånt, men detta är verkligen supergott - så smakrikt med västerbottensosten och väldigt väldigt enkelt :)

Jag räknade lite snabbt på ingredienserna och på 7 ganska stora portioner blir det ca 28 kronor per matlåda. Helt okej ändå :)

Här är recpetet:

4 laxfiléer
salt, peppar
några kilckar smör
1 paket bacon
3 paprikor
8 ägg
5 dl grädde
ca 2dl västerbottensost

Tina laxen och sätt ugnen på 200 grader. Lägg några klickar smör i en relativt stor ugnsform och låt smöret smälta lite i ugnen - ta ur ugnen. Knaperstek baconet och lägg i formen. Salta och peppra laxen, skär i bitar och lägg i formen tillsammans med baconet. Skär paprikorna i bitar och lägg dessa i ugnsformen också.

Vispa ihop äggen, grädden och osten, och häll sedan över allt i formen. Ställ in formen i ugnen och grädda i ca 40-50 minuter, tills att stanningen har blivit fast!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0