Krämig blomkålsgratäng

 

Idag har jag gjort en blomkålsgratäng som jag ska ha i mina matlådor till veckan! Tanken är att jag ska äta det med skinka eller kalkon och, alltså vanligt påläggskött till mackor. Kommer okcså att ha körsbärstomater till, så att det blir extra fräscht! Blomkålsgratängen är ju så mättande i sig, så det behövs ju inte något mastigt till.

Jag äter så SJUKT mycket blomkål, och har gjort det i kanske ett halvår nu. Så oerhört gott, smidigt och passar till i stort sett allt! Bäst gillar jag den kokt med några stora klickar smör till servering. Men det är ju såklart härligt med lite variation, och denna blomkålsgratäng är suverän och riktigt krämig :)

Jag gjorde så här:

1 påse frusen blomkål (ca 650g)
3dl grädde
3dl creme fraiche
200g philadelphiaost
salt, peppar, muskotnöt
Ost

Sätt ugnen på 225 grader. Tina blomkålen och fördela i en ugnsfast form. Lägg grädde, creme fraiche och philadelphiaost i en kastrull och koka upp - rör så att det inte bränner fast! Smaka av med kryddor. Häll över blomkålen, och toppa med massa ost!
Skjuts in i ugnen i ca 25 minuter!

Snabbt, enkelt och riktigt gott!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0