I min matlåda: Västerbottensostpaj

 
 
 
 
Hej på er! Det var längesen jag gjorde ett matlåderecept nu :) Igår blev det en fantastiskt god västerbottensostpaj att ha med som lunch till skolan! Recepetet är 56kilo's.

Gör så här:

Pajdeg:

3 dl mandelmjöl
0,5 dl skalade sesamfrön
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
40 g smör
1 ägg

Blanda mandelmjöl och sesammjöl och blanda sedan ner resterande ingredienser och mixa till en deg. Tryck ut i pajform eller springform och nagga botten med gaffel, låt vila i kylskåp ca 30 min.
Grädda skalet i 175 g i ca 10 minuter tills skalet fått lite färg. Ta sedan ut och höj ugnen till 200 grader.

Pajinnehållet:

300 gram riven västerbottensost
3 ägg
3 dl vispgrädde
lite salt

Lägg den rivna osten i pajskalet. Vispa ihop ägg och grädde och häll i pajskalet, över osten.
Grädda i 25-30 minuter i nedre delen av ugnen. Serveras ljummen eller rumsvarm!

 

Kommentarer
Postat av: A

Den här måste jag prova! Hur är bottnen? En gång gjorde jag en paj med en slags omelettbotten och den blev väldigt tråkig. Är den här mer som en "vanlig" pajbotten? Det känns som att den här borde vara godare.

Svar: Det tycker jag du ska göra! Bästa LCHF-pajbotten enligt mig - blir kanon med sesammjöl (har man inte sesammjöl kan man mixa 0,5dl sesamfrön! tills det blir ett mjöl). Inte alls som botten på "bara ägg", utan blir mer "riktig paj"! :) Testa! Jag gillar det!
Sofie Marklund

2014-05-19 @ 15:18:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0