I min matlåda: Heta kotletter med smak av ingefära

 
 
 

Kotletter i ugn med smak av ingefära, lime och vitlök! MUMS! Recepet kommer från från Lisa Akervall, akervall89 på instagram - men hennes recept är på revbensspjäll. Jag var ju såklart tänkt att tillaga det, men det fanns inte att få tag på revbensspjäll någonstans igår när jag skulle handla, så då fick det bli kotletter istället!

Kotletterna har legat i marinad under natten och gosat till sig riktigt rejält. Det blev mycket "fett" / olja kvar i ugnsformen när kotletterna var färdiga, så jag skopade upp oljan, lät den svalna och gjorde sedan en majonnäs! Gick kanon, och majjon fick ju verkligen hetta och sting i sig och blev väldigt smakrik, i och med att oljan tagit smak av marinad och också kotletter.

Gör så här:

1 kilo kotletter med ben
2dl olja (jag använde raps)
saften från 1 lime
2 msk sambal oelek
3 klyftor pressad vitlök
2-3 cm riven ingefära
salt

Blanda alla ingredienser till marinaden i en stor bunke, lägg ner kotletterna och gosa runt dom. Låt stå övertäckt i kylen under natten - rör gärna om någon gång.

Sätt ugnen på 150 grader. Lägg kotletterna i en ugnssäker form, häll över marinaden, och toppa sedan kotletterna med lite extra smör, några bitar lite här och där. Skjuts in i ugnen i ca 1h.

Jag kommer att äta mina kotletter med majonnäsen gjord på resterna från marinaden (mixa 3 äggulor, lite dijonsenap och en skvätt vitvinsvinäger, häll i oljan lite åt gången och låt mixerstaven gå hela tiden. Häll på olja tills att allt har gått ihop sig till en tjock fin majonnäs. Blir inte konsistensen helt rätt trots all olja - häll på lite extra rapsolja) samt lite ugnsrostade grönsaker! Mums!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ser jättegott ut:) dock stavas mitt efternamn faktiskt med A ;)

Svar: Det blev det också! Är dock irriterad att jag inte kunde hitta revbensspjäll, kan tänka mig att det blir ännu godare! :) Och förlåt så hemskt mycket, jag gick faktiskt in på din instagram för att extrachecka ditt efternamn men verkade inte ha ändrat här i inlägget! Nu är det rätt i alla fall :) Tusen tack för ett bra recept, nästa gång marinerar jag kycklingfileer!
Sofie Marklund

2015-04-22 @ 20:10:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0