Leverbiffar á la Sofies LCHF

 
 
 
 
Igår köpte jag ju ett kilo ungnötslever med kort datum, så idag har det tillagats! Halva gjorde jag en levergryta med champinjoner på, andra halvan ville jag testa att göra leverbiffar på - något som jag aldrig har gjort tidigare. De enda leverbiffarna jag har ätit och tillagat är den färdiga smeten i en korv man kan köpa (observera att detta var innan jag började äta LCHF ;)).

Har googlat runt på recept på leverbiffar, men de flesta innehåller potatis, eller ska drygas ut med annan färs, som nötfärs - vilket jag inte har hemma och jag inte vill gå för att köpa, så det gick inte för sig heller! Så jag har svängt ihop något eget.

I vanliga fall ska levern mixas till en smet - detta gjorde inte jag. Jag hackade levern fint i små små bitar, mixade pyttelite. Lever är ju väldigt löst i konsistens när man skär upp det, så jag har stabiliserat med lite fiberhusk och pofiber för att ge stadga åt biffarna.
 
Gör så här:

500g ungnötslever
3 ägg
1 gul lök
3 msk grädde
salt + peppar
0,5 msk fiberhusk
2-3 msk pofiber

Ta bort hinnan från levern och rensa bort senor. Hacka levern fint fint, i små bitar. Lägg i bunke och kör eventuellt stavmixern en kort kort stund. Riv löken fint på rivjärn, lägg i tillsammans med levern. He i ägg, salt och peppar och blanda allt väl. Tillsätt fiberhusken samt pofiber och rör ihop nogrannt.

Låt smeten stå i kylen ett tag innan stekning. Hetta en stekpanna med en stor klick smör, och stek biffarna på medelhög värme tills att dom är genomstekta.
 
Kanongott tillsammans med en gräddsås man gör på det som blir över i stekpannan. Häll på grädden i pannan, smaka av med lite kalvbuljong och red med arrowrot. Lått puttra tills såsen har fått en fin konsistens. Servera sen leverbiffarna med kokt blomkål, sås och kanske lite tinade lingon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0