Ostpanerad omelett med knaperstekt bacon

 
 
Helgbrunch! Har ni märkt att det i stort sett är slut på min älskade gröt som frukost? Jo, "vanor är till för att brytas", vilket är sagt och gjort! Behöver tänka om lite och styra om i kosten efter en insikt jag fått efter de två tiigare veckorna med lite mer "liberal" lchf. Det funkade inte, jag mådde inte så bra som jag gjorde under månanden med striktare kosthllning.

Med gröten så drar det iväg lite väl mycket med kollisar och jag vill förändra den vanan till något som passar mig bättre. Där faller ägg- och baconfrukostar samt ägglatte / fettkaffe in bättre i ramarna. Och så får det vara. Även om jag saknar den lite "sötare" frukosten. Jag är inte ett så stort fan av "maträtter" till frukost, men jag antar att det är en vanesak det med ;)
 
Så här såg i alla fall dagens brunch ut (äter aldrig frukost på helgen). Gör så här:

3 ägg
salt + peppar
rikligt med smör
ett gäng skivor ost (jag använder gräddost)
valfri krydda, jag använde baslika
0,5 pkt bacon

Vispa ihop äggen, smaka av med salt och peppar. Häll smeten i en varm stekpanna med mycket smör, stek tills att toppen börjar stelna. Lägg på 7-8 skivor gräddost och låt smälta, krydda med lite oregano eller basilika. Vänd sedan på omeletten, lägg ost på andra sidan också, stek ett tag och vik sedan ihop omeletten. Servera med knaperstekt bacon!

Omeletten blir kanongod med osten som steks när man vänder på omeletten. Krispig och härlig! Hela måltiden landar dessutom på bara ca 1 kolhydrat. Perfekt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0