Bästa LCHF-frallorna - som "vanligt bröd"!

 
 
Dessa frallor har jag bakat ett tag nu. Så nära "vanligt bröd" man kan komma, tycker jag! Har bakat mycket olika varianter av LCHF-bröd under de två senaste åren, men alla blir alldrig lite skumgummiaktiga och svampiga i konsistensen. Dessa har ett hårt, segt yttre och ett mjukt inre.
 
Jag låter dom ligga framme (ej i påse), så att de behåller sin sega utsida. Fryser jag ner dom, så kör jag dom i ugnen efter upptining för att dom ska återfå segheten på utsidan. Kanongoda med smör, ost och paprika!
 
Gör så här:
 
1,5dl mandelmjöl
2dl pofiber
3 msk fiberhusk
salt
2tsk bakpulver
3 äggvitor
2,5dl kokande vatten
Sesamfrön för garnering
 
Sätt ugnen på 175grader. Blanda ihop de torra ingredienserna. Koka vattnet och häll i ägg samt vatten i den torra blandningen. Blanda snabbt snabbt ihop - antingen med sked eller elvisp. Det går ihop sig otroligt fort och blir svårblandat.

Fukta händerna och forma 6 bullar som läggs på bakplåt. Platta till aningen då de sväller mycket och blir runda. Strö på sesamfrön och skjuts in i ugnen! Låt stå minst 1h. Jag brukar köra längre, beroende på hur hård utsida man vill ha på dom.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0