I min matlåda: Korv med bröd och coleslaw

 
Min matlåda förra veckan såg ut så här! Läskigt enkelt och jo, LCHF-snabbmat måste man ju få kalla det? :) Korv med bröd har jag längtat efter emellanåt, och dessa är supergoda! För att öka på fettet lite så har jag bland annat hemmagjord majonnäs på korven, samt en coleslaw på som också innehåller majonnäs samt creme fraiche!
 
Gör så här:
 
Korvbröd:
1,5 dl mandelmjöl
2 dl pofiber
3 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
salt
3 äggvitor (spara gulorna och gör egen majonnäs av!)
2,5dl kokande vatten
 
Blanda allt det torra, häll sedan snabbt på äggvitorna och det kokande vattnet och blanda / vispa ihop. Degen blir svårarbetad fort så se till att röra ihop allt snabbt.
 
Forma degen till 6 stycken avlånga korvbröd som sedan plattas till en aning - de kommer att resa sig bra.
Grädda i ugnen på 175g i ca 1h.
 
Coleslaw:
Hackad grönkål (eller riven vitkål! man tager vad man haver :))
En riven morot
1,5dl majonnäs
1dl creme fraiche
en skvätt citronsaft
salt och peppar
 
Blanda alla ingredienser väl och låt stå ett tag i kylen så att det får gotta ihop sig! Stek sen korv (hög kötthalt!), lägg i bröden, toppa med coleslaw och kanske lite steviasötad ketchup samt en senap med lågt kollisinnehåll!
 
Mums!
 

Kommentarer
Postat av: Matilda

Jag testade precis att göra dessa korvbröd/frallor, men mina blev inte alls bra. Följde receptet punkt och pricka, men när jag tog ut dem pös de ihop till små skrynkliga bollar... Har inte smakat dem än, hoppas de iaf smakar gott! Har du någon aning om vad jag kan ha gjort för fel som gör att de föll ihop i små skynkliga högar? Har bakat massa lchf-bröd genom åren och fått bra resultat, men frallor ville sig visst inte :(

Svar: Hej Matilda! Alltså så himla konstigt - jag har aldrig misslyckats med dom, och jag har gjort dom många gånger... Gick dom att äta ändå?Så himla tråkigt - var du snabb nog när du hällt i äggvitorna och det kokande vattnet i de torra grejerna? Man måste få ihop degen riktigt snabbt - sen blir den svårjobbad och det kanske är där som ingredienserna inte går ihop sig som de ska?
Sofie Marklund

2015-01-31 @ 18:48:40
URL: http://www.matildigt.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0