Kycklingköttbullar med lingon och gräddsås

 
 
 
Det bästa jag ätit på länge! Kycklingköttbullar slår det mesta i matväg, vill jag lova! Satan i gatan vad gott! Och med min fantastiska gräddsås blir denna maträtt helt outstanding! Jag äter detta med smörstekt blåkål eller brysselkål samt lite lingonsylt (egengjord, lingon kokta med sötströ!).

Gör så här, för fyra portioner (ca 5g kollisar per portion):

Köttbullar:
500g kycklingfärs
1 gul lök
1msk tomatpuré
1msk dijonsenap
1tsk soja
Smör

Gräddsås:
2 msk smör
2tsk pofiber
ca 1msk kycklingfond eller motsvarande mängd köttbuljong
Lite soja för färg
3dl grädde
0,5dl créme fraiche

Sätt ugnen på 225 grader. Hacka och stek den gula löken, blanda med färsen och resten av ingredienserna. Rulla till bullar och lägg i en långpanna med lite smörklickar i. In i ugnen ca 25 minuter! Se till att röra om i dom lite emellanåt så att dom får färg runtom!

Gör gräddsåsen: Smält smöret i en kastrull, ta av från plattan och rör ner pofibret. Ställ tillbaks kastrullen och låt puttra ett litet tag. Tillsätt fonden, sojan och låt puttra mer. Tillsätt grädden samt creme fraichen och låt koka ett tag, tills att såsen blir tjockare.


Kommentarer
Postat av: sara

Åh, detta måste jag testa! Lät suveränt gott! :-D

Svar: Gör det Sara! Det är otroligt gott :D
Sofie Marklund

2015-07-22 @ 20:24:06
URL: http://rodett.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0