LCHF och fett

 
Jag är med i en facebookgrupp som handlar om LCHF. Det är en otrolig bredd på de som är aktiva i gruppen med väldigt många medlemmar. Jag ska inte säga att jag är expert på LCHF. Jag vet vad som har funkat för mig, och alla är olika. Redan efter några veckor i gruppen så höll jag på att bryta ihop på grund av alla konstiga tips, alla quick-fix idéer, räknande av än det ena än det andra och massa annat hit och dit. 

Det händer minst tre gånger varje dag att jag blir så sjukt irriterad på människor som skriver i gruppen, men håller irritationen inom mig och hoppas att någon med vett (som de fantastiska administratörern) säger ifrån. Men ibland händer det att jag inte pallar, börjar koka och måste skriva själv, haha! 

Detta hände igår när en kvinna skrev till en annan kvinna att begränsa fettintaget. Vänta nu... VA?... VAAAAAA? Fortfarande fast i ett energi in - energi ut-tänk. Helt ok, var det om du vill. Jag har klarat mig bra i fyra år med LCHF utan att behöva begränsa mitt fettintag. Jag förstår inte hur man kan rekommendera någon att begränsa sitt fettintag i en kosthållning som GÅR UT PÅ att äta fett? Jag. fattar. inte! 

Visst, man ska aldrig överäta något. Att äta lagom är a och o, men som nybörjare på LCHF måste man lära sig. Hur mycket fett kan jag äta för att få det att funka? Den bästa guiden är ju att äta tills man blir mätt. Visst kanske portionerna blir lite för stora från början men sånt lär man sig. I och med att man ökar fettet så kommer man inte att orka lika stora portioner som tidigare. Justeringen av detta kommer med tiden, och jag tycker INTE att man ska ha i bakhuvudet från början att behöva peta i och begränsa fettintag ELLER proteinintag över huvudtaget. 

Det var det, nu har jag skrivit av mig. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0