Lesscarbs sesamknäcke

 
 
 
Igår blev jag sugen på något att tugga på, och hade ändå tänkt göra fröknäcke ett tag. Dock så fanns inte ingredienserna till mitt klassiska fröknäcke, så jag fick tänka om och googlade på sesamfrön som jag ändå hade mycket av. Och så trillade jag över LessCarbs sesamknäcke!

WOW vad gott! Så krispigt och smakrikt, en riktig höjdare! Detta kommer att bakas flera gånger igen, kommer att bli underbart tillsammans med smör och gräddost och lite paprika :) Jag skar ut ca 18 bitar ur plåten, och då landar en bit knäcke på ca 1,5 kollisar, vilket betyder att dessa ska ätas som lyx ;)

Ni hittar recepetet HÄR, och så här gör ni:

3 dl sesamfrön
1 dl solroskärnor
60 gram riven ost (gärna lagrad) (det är drygt 1 dl)
1 msk fiberhusk
1 dl vatten
2 ägg
1/2 tsk salt
Flingsalt (kan uteslutas)
  1. Blanda samman alla ingredienser (riv osten grovt och mortla eventuella kryddor), och bred ut på en klädd plåt. Strö flingsalt på toppen och eventuella kryddor.
  2. Ställ in i ugnen 170 grader i 20 min. Skär försiktigt önskad form på kexen. Sänk sedan värmen till 140 grader och låt stå 40 min till.
  3. Ta ut knäcket och känn så det är torrt rakt igenom. Jag brukar låta de stå kvar i ugnen med luckan på glänt tills ugnen är sval. (Sesamknäcket kan också göras utan ost, om du inte vill ha det med.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0