I min matlåda: Färsk lax med fläsk- och lökfräs och räkröra

 
Jäklar vilken lyxmiddag det blev ikväll... Färsk lax med fläsk- och lökfräs med ett kokt ägg och en underbar röra med färska räkor. MUMS! Fett på fett på fett, otroligt mättande, men det är ju bara bra :) Och ibland måste man ju få lyxa till det. Jag som numera aldrig köper snacks eller godis kan med gott samvete lägga ut någon extra 50-lapp på goda räkor :)

Gör så här:

600g lax (jag köpte färsk med skinn)
300g stekfläsk
1 gul lök
hackad persilja
Smör
salt och peppar

2dl majonnäs (jag gjorde egen)
1dl creme fraiche
0,5 fint hackad röd lök
1 rågad matsked röd stenbitsrom
hackad färsk dill
500g färska räkor
salt och peppar
 
Smöra en ugnsform och lägg ner laxen med skinnsidan neråt. Salta och peppra. Sätt ugnen på 175 grader. Skär fläsket i tärningar och hacka löken, stek i smör och lägg sedan på laxen. Strö på hackad persilja och lägg på några klickar smör. Tillaga i ugnen ca 20-30min.

Gör räkröran - blanda majonnäs och creme fraiche, rör ner den hackade löken, stenbitsrommen och dillen. Skala räkorna och blanda ner dom också. Smaka av med salt och peppar. Servera laxen och röran med ett kokt ägg.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0