I min matlåda: Kyckling i ugn med currymajonnäs

 
 
 
 
 
Mums vilken middag! Jag använder mig av Santa Marias Chicken & Steak-kryddblandning när jag steker kyckling. Så himla god smak på den blandningen! :) Idag gjorde jag kycklingen med färsk koriander bland annat. Till det en otroligt god currymajonnäs (självklart med egen majonnäs som grund!) och en enkel sallad med feta och tunt skivade rödlöksringar.
 
 
Kyckling i ugn med koriander:

6 kycklingfiléer (ca 1kg)
smör
salt, peppar, paprikapulver och Santa Marias Chicken and steak-krydda
Färsk koriander

Hetta upp en stekpanna, sätt ugnen på 175 grader. Stek kycklingfiléerna i rikligt med smör runtom så de får en fin stekyta. Krydda med kryddorna. Lägg filéerna i en ugnsfast form (häll gärna på smöret som är kvar i stekpannan efter du stekt klart kycklingen!), strö över stora bitar färsk koirander och klicka på några extra smörbitar. Stek klart i ugnen i ca 20-30minuter.

Currymajonnäs:

3 äggulor
2tsk dijonsenap
1 msk vitvinsvinäger
2dl olja
0,5 msk curry
1msk citronsaft
1msk hackad färsk koriander
1 pressad vitlöksklyfta


Mixa äggulorna, senapen och vitvinsvinägern. Häll sedan i oljan i en tunn stråle samtidigt som du har mixerstaven på. Mixa i oljan tills att majonnäsen får en tjock, fin konsistens! Det tar sin lilla tid, så ha tålamod!
När majonnäsen är klar, blanda i det resterande ingredienserna.

Servera Kycklingen med cyrrymajonnäsen och ev en sallad med fetaost och tunt skivade rödlöksringar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0