Att räkna

 
 
 
 
 
När jag började äta enligt LCHF 2012 så gällde det att äta råvaror som innehöll mindre än 5g kolhydrater per 100g. De enda siffror jag har "räknat" under min LCHF-resa, föurtom någon kort period med appen Lifesum då och då (som jag gett upp då jag bara blivit stressad över att man går "över" det som rekommenderas av dom gällande näringsintag).

När jag började äta strikt LCHF nu förr-förra veckan så tog jag tag i Lifesum-appen igen. På både gott och ont. I Lifesum registrerar man det man äter under dagen, för att på ett enkelt sätt räkna ut hur mycket kolhydrater, fett och protein man får i sig under en dag. Ett bra sätt OM man känner att man vill hålla koll på hur mycket kollisar man faktiskt får i sig.

Det har fakstiskt varit en stor hjälp för mig nu när jag har börjat att äta strikt - jag vet på ett ungefär vad mina måltider landar på för kh-innehåll och jag kan "förbererda" kommande dagar med planering på vad jag kommer att äta då. Det har varit en viktig del för att faktiskt få mig in i ett strikt LCHF-tänk. Efter den här strikta perioden så kommer jag att veta hur mycket jag kan äta och vad mina måltider bör innehålla för att jag ska landa under 10 kolhydrater per dag. Men det är bara en tillfällig hjälp, och inget som jag kommer att hålla på med konstant.
 
Dock så rekommenderar jag INGEN som är i startgroparna med LCHF att räkna på innehållet i det du äter. Varken kalorier, kolhydrater eller annat. Det är oviktigt så länge du sätter dig in i tänket. Siffror tenderar att göra en stressad, vilket kan stoppa upp en önskad viktnedgång.
 
Det fina med LCHF är att äta utan att behöva allt krångel med exempelvis att räkna och väga på det man äter. Håll koll på att äta råvaror med under 5g kolhydrater per 100g så klarar du dig långt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0