LCHF och protein

En klassiker med människor som INTE är tillräckligt insatta i LCHF som kosthållning är tron att man äter större mängder protein (kött). Man tror att LCHF innebär att man minskar på kolhydraterna (rätt), ökar på fettet (rätt) och ökar på intaget av protein (fel!).

Man tror att man kompenserar avasaknaden av kolhydrater med mer protein, vilket är så fel. Det är ofta dom som är nya med LCHF, eller dom som inte är tillräckligt insatta som har en stark tro till detta. Grejen med LCHF är att öka på fettet och också bli "fettdriven" - dvs att störtsta intaget från måltiderna ska vara fett, vilket också du får din energi från, och det är det som ska hålla dig mätt.

Nej, man bör inte äta mer protein än "vanligt". Det är aldrig bra att överäta protein - jag blir väldigt irriterad på mnniskor som tror att vi som äter LCHF äter sjuka mängder kött - det stämmer inte någonstans! Var i LCHF hittar du att man ska äta mer protein? Ingenstans. Det handlar om okunskap och uttalar man sig utan att veta fakta ska man inte säga någonting alls, enligt min mening. Har du ätit "LCHF" där du har ökat fettet någorlunda, minskat på kollisarna och kompenserat minskningen av kollisar med att öka på proteinet så är du ute och cyklar, punkt.
 
Jag tycker det är viktigt att man läser på och verkligen ger det en chans, och förstår innan man uttalar sig. Jag äter inte mer protein / kött nu än innan jag började med LCHF. Det är ju tack vare den ökade mängden fett som du inte "behöver" det andra - eller du behöver inte öka på proteinet. Det är fettet som ska göra dig mätt! :)

Kommentarer
Postat av: Millan

Tack för ett mycket intressant inlägg :)

Svar: Men tack så hemskt mycket, vad glad jag blir! :)
Sofie Marklund

2015-05-22 @ 18:50:32
Postat av: Sofie

Eller hur! Folk tror att jag vräker i mig kött, men det är faktiskt tvärtom.
Jag äter mycket mindre kött nu, nästan aldrig faktiskt, och äter mest lax istället :)

2015-05-29 @ 22:11:49
URL: http://annikasofie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0