Strikt LCHF: Lammfräsbiffar med myntasmör

 

Jag är inne i en strikt period med LCHF nu. Jag har ätit LCHF i 3 år och aldrig vågat mig på att äta strikt, men nu har jag "jobbat upp mig" mentalt för att äta så, testat lite emellanåt och det har känts bra, så nu kör jag all in :)

Igår lagade jag lammfärsbiffar med fetaost, som jag äter med smörstekt sparris och ett kryddsmör smaksatt med bland annat mynta! Sååå gott!
 
 
 
För 5 portioner, 5g kolhydrater per portion.

500g lammfärs
1 gul lök
1 paket bacon
1msk färsk hackad timjan
1 ägg
rivet skal från en halv citron
1 pressad vitlöksklyfta
150g tärnad fetaost

200g rumstempererat smör
4 msk färsk hackad mynta
rivet skal från en halv citron
ca 0.5 msk citronsaft
2 tsk flingsalt

200g färsk sparris
4msk smör

Sätt ugnen på 150 grader. Skär baconet i små bitar och knaperstek. Finhacka löken och häll i stekpannan, stek med baconet tills att löken blivit glansig. Ställ åt sidan ett tag för att svalna.
Lägg färsen i en bunke och lägg i lök- och baconfräset. Lägg i övriga ingredienser utom fetosten och knåda ihop. Tillsätt fetan mot slutet och blanda i. Forma fem biffar som steks snabbt i het stekpanna med mycket smör, så att dom får fin stekyta. Lägg biffarna i en ugnsfast form och låt efterstekas i ugnen ca 20min tills färdiga.

Gör myntasmöret. Blanda samman alla ingredienser med smöret för hand eller med elvisp / stavmixer tills att allt har blandats väl. Lägg smöret på en bit gladpack och rulla ihop till en korv, förvara i kylen.
 
Servera biffarna med kryddsmöret och smörstekt sparris!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0