Strikt LCHF: Meatza


 
 
 
I veckan lade Lisa Akervall upp en bild på meatza på instagram, och jag var snabb med att fråga hur hon hade gjort då det såg såååå gott ut! Meatza är helt enkelt en pizza gjord på köttfärsbotten! Låter kanske inte så spännande, men det var faktiskt väldigt gott! Jag hade champinjoner och oliver på min pizza, men så klart kan man själv välja topping :)

Gör så här (för 4 personer, med ca 3g kolhydrater per pizzabit! Med ca 3 msk bea, 10g ruccola landar en portion på ca 4g kh):
 
500g köttfärs
salt, peppar och andra kryddor om man önskar
3-4 msk delikatesskryddad tomatpuré
1,5 dl riven gräddost
200g mozzarella
0,5 dl riven parmesanost
Ca 60g skivade champinjoner
30 g gröna oliver skurna i halvor
 
Sätt ugnen på 176 grader. Krydda färsen och blanda. Tryck ut på ett bakplåtspapper på en ugnsplåt, förgrädda i ugnen i ca 15 minuter. Ta ut och bred över tomatpurén, strö över gräddost, skiva mozzarellan och födela på pizzan. Lägg på de skivade champinjonerna och oliverna, avsluta med att strö över parmesanosten!
Grädda i ugnen tills pizzan har fått en fin färg. Hög ev. gradantalet till 200grader.
 
Servera med bea, kanske lite proscuttiskinka och lite ruccola!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej! Jag har lagat denna jättegoda rätt två gånger. Problemet är att köttfärsen krymper så kolossalt. Blir som en liten klump i mitten. Inte som din. Första gången hade jag blandfärs, och andra gången ekologisk nötfärs. Båda krympte lika mycket. Hur förhindrar man det?

Svar: Hej! Kul att du har testat och gillar! Ja, precis så blir det med min färs också, det är på grund av vätskan som finns i färsen, som i ugnen dunstar vilket gör att det krymper. Antingen så får du använda dig av mer färs, eller försöka platta ut färsen ännu mer. Tror inte det går att förhindra att det krymper dock :)
Sofie Marklund

2015-10-19 @ 19:26:28
Postat av: Ulrika Johansson

Hoho!
Längtar efter ett inlägg.
Trevlig helg.
Ulrika

2015-10-24 @ 08:40:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0