Provocerande med EKO / närproducerat?

I LCHF-grupperna jag är med i på Facebook har jag några gånger skrivit om eller tipsat om, eller delat recept med EKO-produkter och närproducerat. Det stör mig att jag VARJE gång får negativa kommentarer när detta tas upp och nämns.
 
Jag undrar hur människor egentligen är funtade - jag vet att det kan vara dyrt med EKO och närproducerat, men jag förstår inte varför man måste ifrågasätta, peta i och undra över varför man väljer det.
 
Senast mitt inlägg om majskycklingen. Jag förstår inte HUR man ens vill ifrågasätta detta. Det är väll fantastiskt med kycklingar som har haft en bra liv innan slakt? Men nej, då väljer man att peta i att "Men du, majskyklingar, dom är ju uppvuxna på majs, majs = socker... Ditt val med...". Då blir jag arg. Och irriterad. Varför inte läsa på lite innan man ger en sådan kommentar? Det är klart att kycklingar uppfödda på majs inte innehåller mer kolhydrater än "vanlig" kyckling. Eller borde man tro det? Ja jag vet inte. Och skulle det vara så att majskyckling innehåller något gram mer kolhydrater - vad gör väll det? Är inte det bättre än att äta helt och hållet nollkolhydratigt kött där djuret har lidit?
 
En annan grej var när jag delade ett inlägg om köttlådan jag köpte från Gårdssällskapet. Då var det "fruktansvärt dyrt", tyckte man. Ja, det är det kanske, men jag vet ju att djuren har mått bra, det är inte en massa äckliga tillsatser eller ipumpat med vatten i köttet. Det är inte färgat och det har inte transporterats ända från Australien. Djuren har inte varit ihopklämda och fått stå på varann i transport till slakteriet. Eko och närproducerat kött är dyrt, jag vet. Men jag kan inte förstå hur man inte tycker att det är bättre att lägga några kronor extra på ett bra gott kött.
 
Jag är själv en fattig student, men ser till att äta så bra som möjligt - ju renare desto bättre, och det tycker jag att alla borde försöka med så gott det går. Lägg mindre pengar på något annat och njut istället av ditt goda samvete över att djuret du äter har levt ett bra liv.
 
Jag blir bara så ledsen över att människor, istället för att tycka att det är bra att köpa eko, klankar ner på det? Jag fattar inte!

Kommentarer
Postat av: Felicia

OJ! Jag har aldrig hört på maken! Det finns då folk till allt... Jag är själv vegetarian och förstår precis hur du tänker, jag tycker din inställning är väldigt rimlig!! Men man blir ju lite ledsen över att höra att folk är så avigt inställda... mot vad? bra behandling av djur?! Det är ju en självklarhet kan man ju tycka...

2015-09-06 @ 14:29:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0