Skaldemans LCHF 50+

 
 
 
Så! Här kommer ett kort litet inlägg om det jag har babblat om och nämnt de två senaste veckorna!
Jag köpte för ett tag sen två böcker av Sten Sture Skaldeman (lite av en guru inom LCHF!). I hans bok "GI-NOLL! För kvinnor som vill äta sig smala" finns redogjort för hans eget tänk och indelning i hur man borde äta beroende på hur strikt man vill gå (eller egentligen hur mycket övervikt man har att tappa).

I kapitlet "50+" egentligen för de med grav övervikt (över 50 kilo), anges recept som man strikt ska följa under 3 månader för att tappa stora mängder vikt. De följande "stegen" är 25+, 10+  - och beroende på vilken kategori man äter under, desto liberalare LCHF blir det, med plats för mer kollisar, men med hänvisning till 50+ eller 25+ om man är "gravt sockerkänslig".
 
Enligt 50+ ska man äta en del kött och tre delar fett, och bara använda grönsaker som "dekoration", som han så fint skriver det. Jag antar att man kan kalla Skaldemans 50+ för strikt LCHF, Fakir eller vad man nu vill kalla strikt LCHF :) Riktlinjerna är i alla fall att äta max 3g kh per mål, och att ligga under 10g kolhydrater per dag. Så egentligen är det ju Strikt LCHF - något som jag redan ätit enligt.
 
Och varför vill jag då äta enligt 50+? Jag har ju långt ifrån så stor övervikt! Jo, jag ser detta som ett kortare experiment där jag vill se vad denna strikta kosthållning inom LCHF gör för mig. Inga tillsatser what so ever, så ren mat det bara går och få ingredienser. Jag ser det som en en-månads-detox (med eventuell förlängning) - något jag känner för emellanåt då jag kanske har svävat iväg lite för mycket (som ofta under sommaren). Det är också skönt ibland att laga väldigt basic mat, där maten endast blir bränsle för mig och inget annat. Jag tror det är hälsosamt att göra det ibland och komma bort från det känslomässiga bandet man emellanåt har till mat.
 
Vad tycker ni om allt detta?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0