Stekt ryggbiff med broccoli och bearnaise

 
 
 
Min middag idag! Äntligen fick jag tid till att testa lite mer av köttet från Gårdssällskapet! Idag blev det ryggbiffen med fettkappan som hamnade både i stekpannan och i ugnen.
Jag skar ut tre 2cm tjocka skivor från köttdetaljen som jag stekte i stekpannan och åt med broccoli och bearnaise!

Gör så här för två måltider (sammanlagt ca 2g kolhydrater på tallriken - 150g kött, 50g broccoli och 4msk bearnaise):
 
2 skivor ryggbiff med kappa, ca 2cm tjocka
100g färsk broccoli
Bearnaisesås (jag använder alltid Rydbergs, tycker den är överlägset bäst! Rund och god i smaken och inte så där läskigt syrlig som jag upplever bla. Lallerstedts...)
 
Ta fram köttet i god tid innan och låt bli rumstempererat. Innan stekning, torka av försiktigt med hushållspapper. Hetta upp en stekpanna med smör och ev olja rejält. Pannan ska bli riktigt varm! Lägg i köttbitarna och stek. Jag stekte köttet tills att första droppen köttsaft kom fram på ytan av köttet (ca 2-3min), då vände jag på bitarna och stekte lika länge till. Ta av från plattan och låt vila ett tag.
 
Koka samtidigt broccolin i saltat vatten, och servera köttet med en stor klick bea, broccoli och ev. några klickar smör!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0