Strikt LCHF: Buljongkokt högrev med reducerad buljong och broccoli

 
 
 
 
 
 
 
 
Alltså jag avlider vilka bra bilder det blev på denna maträtt, haha! Visst ser det SJUKT gott ut?! Det var det också vill jag lova :) Igår gjorde jag buljongkokt högrev som blev så attans mört och smakrikt!
 
Gör såhär (för fyra portioner), på min tallrik ca 100g högrev, 4 msk bearnaisesås, 50g broccoli samt 3 msk smör, ca 2g kolhydrater:

1 kg högrev skuret i bitar
2 tärningar nötbuljong
1 liter vatten
1 purjolök i bitar
2 morötter i bitar
färsk timjan
2 lagerblad
5 kryddpepparkorn
4 nejlikor
 
Koka upp vatten med buljongtärningarna i en gryta. Lägg i köttet i grytan och låt koka upp, skumma av ytan (ta bort skummet som kommer upp till ytan när köttet kokas).
När halva koktiden har gått (beroende på hur ditt kött är, halva koktiden för mitt kött blev ca 45 min) lägg ner grönsakerna och kryddorna. Koka sakta tills att köttet är riktigt mört (jag kokade ca 45 min till!).
Ta upp köttet och låt buljongen koka med grönsakerna och kryddorna ytterligare ett tag. Ta sedan av från plattan och sila bort grönsakerna och spara buljongen om du vill!

Till servering: Ta 0,5 - 1dl av buljongen som köttet kokat i och häll i en stekpanna. Låt koka tills den har blivit lite mer koncentrerad. Supergott att hälla över köttet vid servering! Koka broccoli och servera köttet med dessa tillbehör samt en stor klick bea och några klickar smör!

Kommentarer
Postat av: Dixi Wonderland

Ser fantastiskt gott ut :D

2015-09-22 @ 20:13:21
URL: http://dixiwonderland.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0