Strikt LCHF: Nötfärsbiffar fyllda med blåmögelost

 
 
 
 
Jag kunde inte hålla mig från att laga något med färsen från Gårdssällskapet redan till lunch idag! :) Det blev nötfärsbiffar fyllda med ädelost, efter ett recept av Skaldeman. Till det lite gräddsås! Kanongott! Och kanske det bästa av allt - alla ingredienser jag använde är ekologiska!

Jag har lite problem med hur jag ska presentera måltiderna jag ska äta denna månad - Skaldemans 50+ måltider är lite... fattiga och tråkiga, kanske man kan säga, haha! :) (Mer om Skaldemans 50+ kommer i ett inlägg i veckan!)
 
Gör så här (4 biffar, varje biff innehåller mindre än 1g kolhydrat. Med 3 matskedar gräddsås och några salladsblad blir det strax under 3g kolhydrater på en portion!):
 
500g nötfärs (ännu bättre om man tar 50/50 nöt- och fläskfärs!)
1ägg
2 äggulor
2 msk grädde
Lite salt + någon passande krydda efter smak
ca 80-100g blåmögelost
Smör till stekning
1,5 dl grädde till sås
 
Blanda ihop färsen med ägget + gulorna, grädden och krydda. Låt stå i kylen en stund. Lägg ut ett bakplåtspapper, dela färsen i 4 delar och rulla stora bollar. Gör en i taget, och rulla ut en boll till en lite långre korv. Platta till. Lägg ca 20g ost på ena sidan av den tillplattade färsen, vik över den andra sidan och forma ihop till en boll. Gör likadant med alla.
 
Stek biffarna i smör i en stekpanna, tills att dom är genomstekta. Ta ur stekpannan och slå i grädden, låt koka ihop till en sås, som serveras med biffarna. Dekorera med lite sallad ;) Mums!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0