Strikt LCHF: Smakrik älggryta med kantareller och enbär

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vilken lyx! I fredags så kom min kusin hit till Stockholm med en påse älgkött(!) till mig! 1 kilo grytbitar av älg, samt 500g älgbiff. Igår tillagade jag grytbitarna och det blev en otroligt god, höstig och smakrik gryta!

För 4 portioner, ca 3g kh per portion (man silar bort alla grönsaker mot slutet):

1kg grytbitar av älg, skurna i mindre bitar
2 morötter skurna i slantar
ca 75g rotselleri, skuren i bitar
1 gul lök skuren i bitar
färsk timjan
ca 8 enbär
salt, peppar
vatten
2 msk fond
3 dl grädde
kantareller
 
Hetta upp en stekpanna med smör och olja i. Bryn köttbitarna i omgångar och lägg i en gryta. Fräs alla grönsaker en stund och lägg dessa i grytan med köttet. Häll vatten i stekpannan och koka ur, häll i grytan.

Lägg i timjan och enbär och häll på vatten så att det nästan täcker köttet. Låt sedan småputtra under lock, ca 1,5-2h beroende på köttet. Smaka efter två timmar - är köttet mört,  sila ner buljongen i en skål, medan du sparar köttbitarna och kastar grönsakerna. Lägg återigen ner köttet i grytan tillsammans med ca 3-4dl av buljongen samt 3 dl grädde. Låt koka ihop utan lock - gärna tills att det blir en lite tjockare sås. Stek hastigt på kantareller i smör och lägg ner i grytan, låt puttra med.
 
Jag serverade enkelt med lite gröna blad på grund av min strikta månad, men det blir säkert kanongott med kokt broccoli och kanske lite osötad lingonsylt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0