Strikt LCHF: Stekt majskycklingbröst med floridasallad

 
 
Äntligen något annat än bara ägg med tillbehör ;) Haha! Igår köpte jag mig två filéer majskyckling (SÅ JÄVLA GOTT, men aj aj aj vad dyrt... Så synd!) - från Bjäre Kyckling. Bara positiva grejer med den kycklingen vill jag lova er - fri från antibiotika, fri från GMO, frigående djur med gott om plats i stallet, uppfödda på familjejordbruk, och korta transporter för djuren. Dessa fileer är de godaste jag någonsin har ätit - köttet är så sjukt saftigt så det finns inte.
 
I alla fall! Det blev ett stekt majskycklingbröst med Skaldemans Floridasallad! Väldigt gott, och salladen kommer jag att göra många fler gånger. Gott med det krämiga, det salta och det krispiga tuggmotståndet i en och samma tugga :)
 
Gör så här, för 4 portioner (en portion på ca 2g kolhydrater enligt Kostbevakningen, då med ca 100g sallad)
 
4 kycklingfileer
Valfria kryddor (jag saltade och använde Santa Marias Roasted Garlic & Pepper)
200g rå blomkål
4 dl majonnäs
1 paket bacon
 
Sätt ugnen på 100grader. Stek kycklingen runtom i smör, skinnsidan i ca 7minuter, andra sidan ca 1 minut. Krydda. Lägg in fileerna i ugnen på gallret, med något i botten av ugnen som kan fånga upp saften.Låt stå i ca 15-20 minuter. Ta sedan ut och låt fileerna vila i ugnsfolie.
Skiva baconet i små små bitar och knaperstek. Finhacka blomkålen (eller kör i matberedare, jag vet inte vad som funkar bäst), blanda med baconet och majonnäsen. Låt stå i kylen!
 
Servera tillsammans! Salladen får gärna stå i kylen några dagar - ju längre tid desto godare blir den!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0