Nytt träningsupplägg!

 
 
Jag är peppad! I veckan så startade jag på ett nytt träningsupplägg, och det känns såååå kul! Det heter "Starting Strenght" och är ett välkänt styrketräningsprogram som har känts lockande ett tag nu! Så nu har jag tagit tag i saken och satt igång :)

Det är ett väldigt simpelt och tydligt program, som ser ut så här: Man tränar tre pass i veckan
 
PASS A

- 3set x 5reps knäböj
- 3set x 5reps bänkpress
- 1set x 5reps marklyft
 
PASS B

- 3set x 5reps knäböj
- 3set x 5reps militärpress
- 3set chins till fail
 
Tanken är att man vid VARJE PASS ska försöka öka vikterna, om än bara 2,5 kilo, och göra det så långt det bara går. Man tränar tre dagar i veckan, och då vartannat pass (Vecka 1 pass A, B, A, vecka 2 pass B, A, B osv...)
 
Det känns jättebra. Mitt tidigare träningsupplägg som jag kört i nästan sex månader nu börjar kännas lite långtråkigt. Det har varit ett kanonbra träningsupplägg men med väldigt mycket "småövningar" runtom basövningarna, vilka jag bara har kört en gång per vecka (en dag marklyft, en dag bänkpress och en dag knäböj). Det här upplägget ger mig mer tid till basövningarna (som knäböj tre gånger i veckan, och de andra övningarna i stort sett två gånger i veckan!), och fokus på dessa känns kul och viktigt :) 
 
Utöver detta så kommer jag ändå att lägga till två-tre isolerande övningar som jag tycker är roliga (som stångcurl, hammercurls, pushdowns, eventuellt rodd, och så diverse magövningar), som jag växlar mellan under de olika träningsdagarna.
 
Jag är taggad! Ska köra detta fram till september, ska bli spännande att se vad det gör med styrka och muskler och hur tungt jag kommer att lyfta då! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0