Strikt LCHF: Ugnsstekt sidfläsk med krämig löksås

 
 
 
Jag har precis ätit det godaste jag stoppat i min mun på väldigt väldigt länge! Ugnsstekt rimmat sidfläsk med en helt jävla OTROLIGT FANTASTISK löksås! Jag överträffade verkligen mig själv med såsen - tänkte att med grunden av såsen till min carbonara så borde det ju funka att göra andra krämiga såser? Sagt och gjort, och visst hade jag rätt. Här får ni den krämigaste löksås ni någonsin har skådat! ;) 

Enligt lifesum (med KH-innehåll trackat efter varje enskild ingrediens) så ser näringsinnehållet för en portion ut så här: Kolhydrater 7g, protein 26g, fett 89g och kcal 925.
 
Jag äter wok till då jag har fått dille på det nu, haha, och det utgör tyvärr en stor del av kh-innehåll i min måltid, men hoppar man wok och istället tar tex. 50g kokt blomkål så blir kh-värdet istället 5g. 

Gör så här, för 4 portioner:
800g rimmat sidfläsk med svål
salt, vitpeppar, grillkrydda
2dl vatten
100g lök
1 dl grädde
4msk majonnäs (jag använder Hellmans)
salt och vitpeppar
 
Sätt ugnen på 175 grader. Skär skåror i svålet på fläsket, ca 1/2cm tunna, skär inte för djupt utan bara genom svålen. Lägg fläsket i en ugnsfast form. Gnid in ytan på fläsket och ner i skårorna med salt, peppra och avsluta med grilkrydda. Häll vattnet i botten av formen och ställ in fläsket i ugnen. Stek i en timme - de sista 8 minuterna höjer du värmen till 250 för att få ett krispigt och gott svål. När fläsket är färdigt tar du ut det, lägger på en skärbräda och skär i skivor.

Hacka löken och bryn den lite, färdig när den har mjuknat. Häll i grädde och rör ner majonnäsen, salta och peppra och låt puttra på svag värme tills att den har blivit härligt krämig och tjocknat, servera tillsammans med fläsket och något passande tillbehör! 



Kommentarer
Postat av: Annica

Låter ju otroligt gott! Måste absolut provas!

2016-03-15 @ 21:41:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0