I min matlåda: Quesadillas med brie och salami

 
 

 

Hej på er! Det här inlägget var tänkt för igår egentligen, men då nätet här hemma har krånglat fick det vänta till nu :) Igår var det söndag och som vanligt dags för mig att göra matlådor för veckan! Denna gång fick det blir Quesadillas med salami, brie, soltorkade tomater, ruccola och lite avokado.

Förra gången jag gjorde quesadillas så såg dom ut så här, och blev verkligen kanon! Smakade en bit av dessa igår och dom blev helt OUTSTANDING! Såååå härligt med massa smält brie :D

Gör så här:

2dl grädde
2dl vatten
4 ägg
100 g riven ost
4 msk fiberhusk
3 dl pofiber
2 tsk bakpulver
4 krm salt
olja
600g brie
2 paket salami
ruccola efter smak
1 burk soltorkade tomater
1 avokado
peppar
lite riven ost

Sätt ugnen på 200 grader. Värm grädden och vattnet så det blir ljummet.
Vispa ihop ägg, riven ost och gräddvattnet.
Blanda de torra ingredienserna och vispa ner. Blanda ihop allt till en deg och låt svälla i 10 minuter.
Ta en  klump deg och lägg på bakplåtspapper som du penslat med olja. Lägg plastfolie ovanpå och kavla sedan ut till en 3 mm platta. Vill du ha ett perfekt runt bröd, så använd en tallrik och skär ut med.
Ta av foliet och pensla med olja och baka av i 10 minuter. Ta ut tortillan när den börjar bli brun på kanterna. Låt svalna under bakduk!

Skär brien i tunna skivor, hacka upp ruccolan och de soltorkade tomaterna, hacka avokadon i små bitar och riv osten. Hetta en stekpanna med olja i, och lägg i ett bröd. Fördela ruccola, salami, tomater, brie, avokado och ost på ena halvan av brödet, och vik sedan över den andra delen över fyllningen.
Stek ca 2-3 minuter på varje sida i stekpanna i lite olja.
 
 

Kommentarer
Postat av: Erikas LCHF till vardag och fest

Åh, så gott! Alldeles för länge sedan jag quesadillas. Låter jättegott med brieost i, det får jag testa nästa gång. :-)

Svar: Kanongott! Du får se till att laga det jättesnart, så kul att det går att göra LCHF! Och brie och salami är ju en kanonkombo! Så härligt!
Sofie Marklund

2014-04-28 @ 19:40:41
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Pernilla

Hej, låter gott.
Steker du dem och sedan stoppar i matlåda?
Hur länge håller avokadon sig fräch?
Värmer du dem i micro när det är dags att äta?

Svar: Hej Pernilla! dom är verkligen supergoda! Jag fryser ner i stort sett allt jag lagar, haha! Precis så - jag steker färdigt allt, sen åker dom ner i matlådor och in i frysen. Tar fram och låter tina upp i kylen och micrar sedan varma innan dom ska ätas. Funkar jättebra! :)
Fräsch avokado - menar du färsk eller nerfryst? Den blir inte dålig i frysen tillagad i dessa quesadillas i alla fall. Jag tyckte själv av dom smakade som vanligt, och antar att dom håller sig bra i frysen ett bra tag!
Sofie Marklund

2015-02-08 @ 13:30:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0